KO stämmer Eniro
VERKTYG
En person som ringer eller sms:ar nummerupplysningstjänsten 118 118, får inte informaton om vad tjänsten kostar. KO, Konsumentombudsmannen, anser dock att företaget är skyldigt att ge konsumenterna information om priset i telefon, och stämmer nu Eniro inför Marknadsdomstolen.
I sin stämningsansökan hävdar KO bland annat att marknadsföringen av nummerupplysningstjänsten är otillbörlig, eftersom prisinformation saknas och att detta påverkar konsumenternas förmåga att fatta ett välgrundat affärsbeslut.
– Prisinformation ska lämnas till konsumenten vid telefonsamtalet eller sms:et. Det räcker inte att lämna informationen på annat sätt, via hemsidan eller andra kanaler, förklarar Patrik Havermann, jurist vid KO i ett pressmeddelande.
UTBILDNING
» Till utbildningarDNA som bevisning
Om DNA-bevisning i olika typer av brottmål handlar det senaste inlägget på Domarbloggen.
Häktning av barn
Om lagens särskilda krav för häktning av barn handlar det senaste inlägget på Domarbloggen.
Ny MP på Lindahl
Från den 1 mars har Advokatfirman Lindahls kontor i Uppsala en ny Managing Partner.