Bli kund Annonsera
måndag 22 juli 2019
Mitt i juridiken
Mitt i juridiken
Läs direkt!
Publicerad: 28 juni 2019,

Datainspektionen fortsätter granska 1177 Vårdguiden

Datainspektionen inleder tre nya granskningar kring 1177 Vårdguiden; Region Stockholm, Region Sörmland och Region Värmland.

I februari 2019 gjorde uppgifter i massmedia gällande att en stor mängd inspelade samtal till 1177 Vårdguiden har legat oskyddade på internet. Kort därefter inledde Datainspektionen tillsyn med anledning av händelsen.

Myndigheten öppnar nu tre nya tillsynsärenden, denna gång mot Region Stockholm, Region Sörmland och Region Värmland, som alla har anlitat företagen MedHelp och Inera. Företagen är sedan tidigare föremål för tillsyn av myndigheten gällande 1177 Vårdguiden.

Datainspektionen begär nu svar från de tre regionerna på ett antal frågor som handlar om hur regionerna behandlar personuppgifter som rör sjukvårdsrådgivningen.

– Vi behöver utreda kopplingen mellan regionerna och sjukvårdsrådgivningen via 1177 Vårdguiden och ansvarsförhållandet mellan de olika aktörerna, säger avdelningsdirektör Suzanne Isberg i ett pressmeddelande. 

Datainspektionens tillsyn av 1177 Vårdguiden omfattar nu sex aktörer: företagen Voice Integrate Nordic, Inera och MedHelp, samt Region Stockholm, Region Sörmland och Region Värmland.

– Det här är komplicerat och rör flera aktörer, därför utökar vi tillsynen, säger Suzanne Isberg.

Datainspektionen är tillsynsmyndighet enligt dataskyddsförordningen, GDPR, och kontrollerar bland annat att personuppgiftsansvariga har ett rättsligt stöd om de behandlar personuppgifter.

Jag vill ha daglig bevakning av juridiska
nyheter från InfoTorg Juridik.
 
E-post: 
 
 
 
OBS! Om du loggar in kan du lägga upp ett
personligt urval för ditt Nyhetsbrev.
 
Logga in och lägg upp ett Nyhetsbrev.




 
» Logga in automatiskt