Bli kund Annonsera
torsdag 28 mars 2024
Mitt i juridiken
Mitt i juridiken
Läs direkt!
Publicerad: 30 november 2009,

När man ska sälja sitt företag - vare sig det är en stor koncern eller en mindre sådan - bör man då regelmässigt göra en så kallad "Vendor DD", en due diligence på sig själv? Johan Winnerblad på Vinge besvarar denna fråga från er läsare.

Att som säljare av ett bolag göra en egen due diligence-undersökning, s.k. vendor due diligence, kan vara bra av flera skäl. Dels vet man mer om vad man skall sälja och man kan redan innan transaktionen inleds identifiera och ev. hantera problem resp. risker, dels kan det underlätta och påskynda processen för potentiella budgivare. Vidare kan annat arbetet i transaktionen underlättas, såsom strukturering av transaktionen, hantering av tillträdesvillkor samt upprättande av avtal och avtalsbilagor.

Arbetsmässigt är det praktiskt att genomföra en vendor due diligence samtidigt med att man upprättar s.k. datarum, dvs. när man samlar in och indexerar den information om målbolaget som potentiella budgivare skall få ta del av. Oftast genomförs genomgången av den advokatbyrå som biträder i transaktionen alternativt den advokatbyrå som arbetar löpande med målbolaget, om annan än den som biträder i transaktionen.

I den mån arbetet sker för helt internt bruk resulterar genomgången inte alltid i något formell rapport. Om man vill att potentiella budgivare skall få ta del av resultat av genomgången - t.ex. inför avlämnande av bud - upprättas normalt en rapport, som till form och innehåll i stora delar liknar en sedvanlig due diligence-rapport (dvs. en sådan som upprättas för budgivarens räkning).

Johan Winnerblad

Delägare, advokat Vinge, och expert på M&A transaktioner.

Jag vill ha daglig bevakning av juridiska
nyheter från InfoTorg Juridik.
 
E-post: 
 
 
 
OBS! Om du loggar in kan du lägga upp ett
personligt urval för ditt Nyhetsbrev.
 
Logga in och lägg upp ett Nyhetsbrev.




 
» Logga in automatiskt