Bli kund Annonsera
torsdag 25 april 2024
Mitt i juridiken
Mitt i juridiken
Läs direkt!
Publicerad: 21 oktober 2015,
  1. Helena Hallgarn och Ann Björk från VQ arrangerade den stora konferensen på Grand Hotel

  2. Karin Eriksson och Agneta Strömbäck, Lindskog Malmström Advokatbyrå

  3. Dagens första talare Sara Öhrvall

  4. Fernand Sanchez, Venisha Nair, Mayra Carvalho och Georgi Bakardzhiev, Stockholms Universitet

  5. Jacob Johansson, Roschier

  6. Andreas Vilund, Kaiding Advokatbyrå

  7. Johan Wiberg, Avtal24

  8. Susanne Edebäck och Cecilia Rundlöf Yassarati, Familjens jurist

  9. Linda Stenborn, Roschier och Hanna Östlund, KPMG

  10. Richard Åkerman, Hannes Snellman och Caroline Fellenius-Omnell, Tele2

  11. Magnus Wallander, Roschier

  12. Nina Wittholt, Emerton och Caroline Landys, KPMG

  13. Eva Blonde, HP och Christina Wikström, Wikström & Partners

  14. Sophia Lagerholm och Nadja Blomstrand, Delphi

Välbesökt VQ-konferens

Årets VQ-konferens på Grand Hotel i Stockholm samlade en lång rad jurister, såväl besökare som talare, och temat för konferensen var affärsutveckling och innovation för jurister.

På onsdagen arrangerade VQ sin sjätte årliga konferens på Grand Hotel i Stockholm - VQ Knowledge and Strategy Forum - och nästan 200 personer hade kommit för att ta del av diskussionerna om de viktigaste förändringarna som juristbranschen står inför och hur man bäst kan förbereda sig på de nya utmaningarna.

En lång rad svenska och internationella - såväl praktiskt verksamma jurister och ekonomer, som akademiker - talade om hur den digitala utvecklingen kan komma att påverka såväl juristens arbetssätt som den juridiska marknaden.

Algoritmer och robotar

Dagens första talare var Sara Öhrvall, ekonom, rådgivare och styrelseledamot i bland annat Bisnode, som delade med sig av sina erfarenheter kring digitaliseringen och hur den fortsatta utvecklingen kan tänkas se ut.

Med många intressanta reflektioner och perspektiv på hur algoritmer och robotar kommer att kunna klara allt mer av det som människor gör idag, förmedlade hon nya insikter om möjliga framtida arbetssätt för jurister.

- Redan idag finns exempelvis Swift Court - en domstolssajt där privatpersoner kan lösa enklare tvister på nätet, berättade hon.

Automatisering underifrån

Och den fortsatta automatiseringen av juristens arbete kommer att komma underifrån, menade Sara Öhrvall. Enklare data och information kommer att kunna sammanställas automatiskt mer och mer, men det kommer fortfarande att krävas en juridisk kunskap för att erbjuda extra kvalitet på mer avancerad typ av juridiskt arbete.

- Alla måste vara lite bättre! Och vi kommer att behöva ändra vårt sätt att arbeta och använda våra kunskaper och erfarenheter till de mer avancerade analyserna, konstaterade hon. 

Köparens marknad

Övriga talare på förmiddagens del av seminariet var David Fitch från den amerikanska advokatbyrån Norton Rose Fulbright, Miral Hamani-Samaan, Managing Counsel in M&A på Hewlett Packard samt Archana Makol, chefsjurist på British Telecom.

I sitt anförande fokuserade David Fitch på de stora förändringar som skett på marknaden för juristtjänster under det senaste decenniet.

- Ungefär runt år 2008 skedde en stor förändring då klienterna började ställa mer krav och det svängde till att alltmer bli köparens marknad, vilket i sin tur ledde till att byråerna helt och hållet fick tänka om när det gäller hur man debiterar. Samtidigt dök det upp nya typer av konkurrenter till de traditionella advokatbyråerna och även detta ledde till att byråerna tvingades ändra sitt arbetssätt.

Utveckling av bolagsjuristavdelningarna

Miral Hamani-Samaan och Archana Makol, som var nästa talare, är exempel på bolagsjurister som affärsutvecklat sin verksamhet på ett sätt som påverkar advokatbyråerna.

Miral Hamani-Samaan berättade om det it-stöd som man utarbetat internt på HP för att hantera M&A-arbetet och därmed minimera juristkostnaderna. Enligt Financial Times Innovative Lawyers har projektet potential att på ett omvälvande sätt förändra de juridiska rutinerna kring M&A-arbetet, och Hamani-Samaan konstaterade att it-stödet inneburit enorma effektiviseringar av bolagsjuristarbetet inom företaget.

Säljer till andra företag

Förmiddagens sista seminarium hölls av Archana Makols som berättade om hur man på British Telecom har effektiviserat arbetet internt, med hjälp av ny teknologi, men också om bolagets nya initiativ med att sälja sina juristtjänster externt till andra företag.

- Vi har byggt alla dessa tekniska lösningar för oss själva men när vi sedan insåg hur bra de var, och då det numera är möjligt i Storbritannien, såg vi ingen anledning till att inte sprida detta även utanför BT, konstaterade hon avslutningsvis innan det sedan var dags för lunchpaus.

Snabbare tempo och kapa spilltid

På eftermiddagen löpte två seminarier parallellt varav det ena hölls av Andreas Rönnheden från Wistrand och handlade om affärsutveckling i praktiken. Rönnheden konstaterade att sedan han började sitt arbete på byrå har tempot drivits upp betydligt och om man förut kunde ta någon vecka på sig för att svara på ett brev ska man nu svara inom ett dygn.

Ett sätt att spara tid är att skapa olika sorters mallar, vilket Wistrand gör tillsammans med VQ.

- Det tar bort spilltid och säkerställer kvalitetsinnehåll, menade han. Det är en väg framåt för att möta den nya verkligheten.

Förändrade roller

Därefter talade Daniel Vamos Fecher, Head of Nordics på DayOne, och Morgan Lundberg, chefsjurist på Klarna, om hur man skapar en framgångsrik klientrelation, detta bland annat utifrån en studie om hur rollerna som juristavdelning och advokatbyrå håller på att förändras.

Enligt Morgan Lundberg är en av Klarnas utmaningar att hålla rätt nivå på kunskapen internt. Man vill använda extern experthjälp för att täcka upp luckor och det krävs hög nischkunskap hos en sådan extern part.

Förändrad advokatroll

Karin Nordborg från Danowsky & Partners och Jan Widlund från MAQS samtalade om moderniseringen av advokatrollen. Jan Widlund har arbetat som advokat i över fyrtio år och den största förändringen enligt honom är att man numera har med sig kontoret var man än är och alltid är anträffbar.

- Nu har man kontoret på fickan. Man kan göra mycket när man är borta, konstaterade han.

Men han ser egentligen inga nackdelar med den ständiga uppkopplingen som ju innebär att klienten kan få komplex information även när man inte är på kontoret.

Juridisk export

Det andra parallella föredraget handlade om juridiska tjänster som en exportvara. Kristoffer Löf, delägare på Mannheimer Swartling, inledde med att tala om varför juridisk export är viktig.

– En stor andel av intäkterna för byråer kommer ifrån export av juridiska tjänster, förklarade han.

Tillsammans med en panel bestående av Johan Ramberg, senior group legal counsel på Electrolux, och Patricia Shaughnessy, moderator för dagen, diskuterades sedan svensk lag i internationell tvistelösning. Enligt Kristoffer Löf kommer människor alltid att utgå från sin inhemska lag, men när parterna ska kompromissa kan svensk lag bli aktuell.

Han förklarade vidare att Stockholm är billigare än jämförbara jurisdiktioner för tvistelösning. Att de juridiska avgifterna har skjutit i höjden på andra ställen är en viktig kompentent i det internationella användandet av svensk lag.

Vid den andra paneldiskussionen diskuterades bland annat den tekniska utvecklingen i branschen. Skepsis uttrycktes för att datorer och artificiell intelligens skulle kunna komma att ersätta advokater helt, men naturligtvis kommer de att effektivisera advokaternas arbete betydigt. En annan aspekt av den tekniska utvecklingen, som fördes fram i diskussionerna, är att automatiseringen kommer att äta upp lågnivåjobben.

Webinar om utmaningar och möjligheter

Huvudtalare på konferensen och sist ut var Jordan Furlong, Principal på Edge International, som höll ett webinar omThe New Rules: 8 Key Elements of the New Legal Marketplace” från Kanada.

Han utforskade de viktigaste aspekterna av framtidens marknad för juridiska tjänster och framförde rekommendationer på hur man bäst förbereder och anpassar sig inför framtiden. Bland annat menade han att advokatbyråer måste sluta se hårt arbete och antalet arbetade timmar som produktivitet.

- För att hantera de utmaningar branschen står inför behöver produktivitet värderas högre och annorlunda, menade Jordan Furlong.

Avslutningsvis konstaterade han att byråer måste erbjuda mer transparens i prissättningen av sina tjänster, vilket är något som kunderna verkligen efterfrågar.

Jag vill ha daglig bevakning av juridiska
nyheter från InfoTorg Juridik.
 
E-post: 
 
 
 
OBS! Om du loggar in kan du lägga upp ett
personligt urval för ditt Nyhetsbrev.
 
Logga in och lägg upp ett Nyhetsbrev.




 
» Logga in automatiskt