Ny studie om den föränderliga juristmarknaden
VERKTYG
Day One är ett managementkonsultföretag som främst arbetar med strategi och organisation inom de två segmenten professional service firms mot främst advokatbyråer och revisionsbyråer samt mot internavdelningar på stora företag. Bolaget fokuserar på områdena positionering – var ett bolag och dess klienter befinner sig på marknaden, klienter – externa eller interna, mänskligt kapital, organisation samt kunskapshantering.
Daniel Vamos Fecher, Head of Nordics på Day One, säger att det står klart att det inte längre är samma juristmarknad sedan finanskrisen 2008. Juristerna på bolagen har blivit fler och de är mer kompetenta än förut. Eftersom bolagen har mer kompetens internt har förhållandet till byråerna förändrats – vad som görs internt och vad byråerna gör. Även om förändringen har varit uppenbar sedan länge, har det däremot varit mindre klart huruvida juristavdelningarna på bolagen och byråerna har samma syn på saken. Day One har kunnat se en viss frustration på juristavdelningarna och att det finns en vilja till förändring.
Därför har Day One utfört en spegelstudie som har gått ut på att ställa exakt samma frågor till två olika grupper. Fler än 35 chefsjurister, å ena sidan, och managing partners, å andra sidan, från stora svenska företag och advokatbyråer deltog.
Rubriken på studien – One size does not fit all – passar enligt Daniel Vamos Fecher in på studiens alla delar.
- Det finns trender på marknaden, men det är alltid någon chefsjurist som säger att just denna trend inte är så viktig för just honom eller henne. Vissa letar efter byråer med kännedom om affärssektorn, medan andra tycker att det är ”bolagsjuristens ansvar” och istället enbart vill ha byråns expertis inom ett svårt område.
Alternativ till timarvodet
Flera viktiga områden har utkristalliserats av studien; bland annat krav på förändring av affärsmodellen och ett ökat krav på effektivitet.
Förr brukade man säga att stora bolag gick till stora byråer med stora ärenden och att små bolag gick till små byråer med små ärenden. Men Daniel Vamos Fecher pekar på att numera kan även boutiquebyråer med särskild expertis få högprioriterade ärenden från de största bolagen.
Inte nog med att marknaden segmenterats utefter expertis, utan den har även segmenterats efter mervärdesskalan - alla ärenden är inte lika viktiga. Av studien följer att chefsjurister uppskattar att ha byråer som kan ta hand om deras dagliga arbete till ett intressant pris.
Daniel Vamos Fecher konstaterar att prismodellen är den stora frågan. Chefsjurister kräver i allt större utsträckning att alternativa prismodeller utvecklas. Det man letar efter är ett pris som motsvarar den efterfrågade och upplevda kvalitén.
Studien pekar på att den största nackdelen med timarvodet sett från chefsjuristernas sida är att det inte ger något incitament till effektivitetsförbättringar. Ämnen som bristfällig projektledning och industrikännedom återkommer ofta som orsaker till effektivitetsförluster.
- Men timarvodet, som man trott haft en nära förestående död, är inte på utgående, utan det kommer att finnas kvar som ett av flera alternativ.
Förutom timarvode förekommer dock även abonnemang eller att man sätter upp ett estimerat pris med viss marginal. Men ett fast pris gör att projektet tar mer tid i början. Det måste definieras och kräver duktiga projektledare. Därefter är det även viktigt med en öppen kommunikation mellan byrå och företag för att se att förutsättningarna inte har förändrats.
- Den byrå som vinner striden om de nya prismodellerna kommer att vara i en särposition, säger Daniel Vamos Fecher.
Någon man kan skratta med
Även om förhållandet mellan advokatbyrå och juristavdelning har professionaliserats och avpersonaliserats, är det omöjligt att bortse från vikten av den personliga relationen. Detta är ett av de huvudområden som utkristalliserats av studien.
- Många klienter säger att de ”går till en advokat, inte till en byrå”.
Något som överraskade Daniel Vamos Fecher i studien är att chefsjuristerna upplever att advokaterna inte tar hand om relationen med klienterna bättre. De brister i att ta hand om relationen under affären och de brister i uppföljning. Även efter väldigt stora projekt är återkopplingen ofta obefintlig.
- Visst, det är en jobbig situation att bli bedömd. Men det är helt klart ett område där byråerna kan särskilja sig. Göra nöjdhetsundersökningar är ett exempel, säger han.
Den största utmaningen för chefsjuristerna är enligt studien klientrelationen, medan advokaterna anser att den största utmaningen är det mänskliga kapitalet – att rekrytera och behålla de bästa juristerna. De vill kunna ge den bästa servicen till sina klienter.
Daniel Vamos Fecher tror att båda parter egentligen vill samma sak, men att det kanske inte räcker med att bara ha de bästa juristerna för att få en bra affärsrelation. En chefsjurist sa i studien att den vill ha någon som den kan skratta med. Byråerna kan särskilja sig genom sitt kundbemötande och han poängterar att chefsjuristen ”inte vill bli skriven på näsan”.
Han berättar vidare att det kan bli ett glapp mellan chefsjuristerna och advokaterna om de sistnämnda inte använder sig av IT i tillräcklig utsträckning. I förlängningen kan det leda till att byråns pris ifrågasätts och även personalens kompetens. Men för chefsjuristerna är IT-användningen hos byråerna just nu en ”nice to have” och inte en ”must have”.
Nya ”business as usual”
Sammanfattningsvis står den juridiska marknaden inför stora förändringar och att anpassa sig till de nya förutsättningarna är ett måste för de byråer som vill förbli relevanta. Tiden innan 2008 kommer aldrig tillbaka. Detta är det nya ”business as usual”.
- Men det är en konservativ marknad av sin natur, säger Daniel Vamos Fecher med ett skratt.
Studien ligger nu på Day Ones hemsida och är gratis för de som är intresserade av att läsa den.
UTBILDNING
» Till utbildningarDNA som bevisning
Om DNA-bevisning i olika typer av brottmål handlar det senaste inlägget på Domarbloggen.
Häktning av barn
Om lagens särskilda krav för häktning av barn handlar det senaste inlägget på Domarbloggen.
Ny MP på Lindahl
Från den 1 mars har Advokatfirman Lindahls kontor i Uppsala en ny Managing Partner.