Bli kund Annonsera
fredag 19 april 2024
Mitt i juridiken
Mitt i juridiken
Läs direkt!
Publicerad: 9 februari 2018,

Får inte stoppa alkoholreklam från Storbritannien

Svenska myndigheter får enligt EU-kommissionen inte försöka stoppa reklam och sponsring av alkohol i svensk tv från programföretag i Storbritannien.

Konsumentverket och Myndigheten för press, radio och tv kontaktade i höstas EU-kommissionen för att se om det skulle vara möjligt att stoppa reklam och sponsring av alkohol i svensk tv från programföretag i Storbritannien. Det skriver Konsumentverket på sin hemsida.

I Sverige är reklam och sponsring av alkohol i tv förbjuden, till skillnad från i Storbritannien. Discovery och MTG, programföretagen bakom TV3, TV6, TV8, Kanal 5 och Kanal 9, sänder i dag reklam från Storbritannien. Sändningarna är riktade mot den svenska marknaden, uteslutande till den svenska tv-publiken och programmen är på svenska eller textas till svenska.

Syftet var, skriver Konsumentverket, att myndigheterna skulle kunna ta till samma åtgärder som används mot programföretag som sänder reklam och sponsring av alkohol i tv från Sverige. Det innebär till exempel att Konsumentombudsmannen, KO, skulle kunna stämma Discovery och MTG i svensk domstol.

För att få göra det måste Konsumentverket och Myndigheten för press, radio och tv bland annat visa att Discovery och MTG har etablerat sig i Storbritannien för att kringgå svensk alkohollagstiftning.

Men i sitt svar till Konsumentverket och Myndigheten för press, radio och tv skriver EU-kommissionen att det inte är bevisat att bolagens etablering i Storbritannien har skett med avsikt att kringgå svensk alkohollagstiftning och att det därför att det inte är förenligt med EU-rätten för svenska myndigheter att ingripa mot programföretagen.

Jag vill ha daglig bevakning av juridiska
nyheter från InfoTorg Juridik.
 
E-post: 
 
 
 
OBS! Om du loggar in kan du lägga upp ett
personligt urval för ditt Nyhetsbrev.
 
Logga in och lägg upp ett Nyhetsbrev.




 
» Logga in automatiskt