Hur utnyttjar din byrå kompetensen?
VERKTYG
KM-juristerna Ann Björk och Helena Hallgarn startar i dagarna den egna verksamheten Virtual Intelligence VQ AB och lämnar därmed Advokatfirman Vinge.
Knowledge management går enkelt förklarat ut på att med hjälp av bland annat arbetsmetod och arbetsverktyg tillvarata personalens kompetens på bästa sätt.
- När vi nu startar VQ vill vi fokusera mer på strategisk rådgivning. Det handlar om affärsutveckling, att lyfta projekt och vara ett bollplank. Vi siktar även på att hjälpa till med utbildningar och coaching, säger Ann Björk.
Kundgruppen är i första hand advokatbyråer, med eller utan egen KM-funktion. På sikt kanske även myndigheter och företag som har juristavdelningar.
- Traditionellt i advokatbranschen tar man betalt per timme. Men klienter ställer högre krav på granskning och det kräver nya prismodeller, exempelvis fast pris.
- Det ligger med andra ord lämpligt i tiden att med hjälp av knowledge management effektivisera byråns arbete.
Helena Hallgarn och Ann Björk har under flera år arbetat inom Vinge som chef respektive biträdande chef för KM-avdelningen. Tillsammans har de lång erfarenhet och nyfikna på att göra något nytt startade de VQ.
- Vi ser stor potential i att utveckla KM-funktionen inom branschen, säger Ann Björk.
- Det handlar inte bara om att hjälpa till med arbetsprocesser och IT-system utan byråernas helhetsbild i förhållande till klienterna är viktig.
Det gäller till exempel också att analysera trender på marknaden.
- Med ett samlat grepp över informationen är det lättare att vara proaktiv och föreslå nya lösningar för klienterna. Det ger konkurrensfördelar, och i slutändan också ökad lönsamhet.
Virtual Intelligence VQ AB startar verksamheten den 18 mars.