Jobbar du på bästa byrån?
VERKTYG
Under ett par månader ska klienter via webbenkät och telefonintervju ge sin syn på advokatbyråerna i en mängd olika frågor. I år läggs extra vikt vid jämställdhetsperspektivet.
Enkäten skickas ut till byråernas inköpsansvariga och till medlemmarna i Bolagsjuristernas Förening. Klienterna finns inom offentlig sektor och privat sektor med en omsättning över 100 miljoner kronor. Förra året svarade cirka 900 personer, varav 50 procent är bolagsjurister och 30 procent är verkställande direktörer.
I studien ingår Nöjd Klient Index med frågor om exempelvis tillgänglighet, nytta och pris samt byråspecifika frågor kring styrkor, svagheter, marknadsposition, med mera. Studien innehåller också frågor om klienternas krav och förslag på utveckling av verksamheten.
Det finns 13 NKI-kriterier och den byrå som har bästa genomsnittet tar hem utmärkelsen årets advokatbyrå. Dessutom görs ett urval på underkategorinivå där man utser till exempel bästa rådgivare. Priserna, som består av äran, delas ut vid en gala på Operan i Stockholm den 5 december.
Undersökningen genomförs av företaget Regi i samarbete med Infotorg Juridik som mediepartner. Martin Salomon på Regi summerar branschanalysen för 2010 och berättar att det inte räcker med betyget godkänd för att vara en konkurrenskraftig byrå.
- Framgångsmåtten är supernöjda klienter och lojala klienter. Dessa klienter ser advokatbyrån som innovativ och inte konservativ. De har långa relationer till byrån och låg bytesbenägenhet.
- För byråerna blir det allt viktigare med partnerskap, alltså förtroendet att inte bara bli betraktad som en juridisk leverantör utan en djupare affärspartner.
Årets advokatbyrå
2010 Gernandt & Danielsson
2009 Lindahl
2008 Baker & McKenzie