Bli kund Annonsera
lördag 27 april 2024
Mitt i juridiken
Mitt i juridiken
Läs direkt!
Publicerad: 4 april 2017,
Ann Nilsson och Karin Nordborg från Danowsky & Partners

Den nya tidens digitala marknadsföring

Vid ett frukostseminarium i Stockholm talade advokaterna Karin Nordborg och Ann Nilsson från Danowsky & Partners om den digitala marknadsföringen och dess juridiska fallgropar.

Ett drygt fyrtiotal jurister från både domstol och den privata sektorn kom i morse till Tändstickspalatset i Stockholm för att lyssna på advokaterna Karin Nordborg och Ann Nilsson från Danowsky & Partners Advokatbyrå som talade om den nya spelplanen för marknadsföring.

Seminariet inleddes med att Karin Nordborg jämförde dåtidens marknadsföring med nutidens produktplacering på bloggare, så kallade influencers. Hon berättade att köplusten höjs avsevärt när företag använder sig av influencers och att dessa har en stor makt på grund av den genomslagskraft de har i sin målgrupp.

För inte så länge sedan gick marknadsföring i stort sett ut på att köpa annonsutrymme i tidningar, på stortavlor och på bio. Det var före sociala medier, bloggare, influencers, youtubers, poddar, content marketing och automatiserade annonsköp. Det var också före reklamtrötthet och adblockers.

En stor del av seminariet handlade om vem som bär ansvaret för marknadsföring i olika blogginlägg och på sociala medier. Vilket ansvar bär exempelvis bloggaren, reklambyrån och företaget bakom den marknadsförda produkten? Som ett exempel nämndes att bloggerskan Kissie blivit stämd av Konsumentombudsmannen för att hon på sin blogg inte på ett tillräckligt tydligt sätt annonsmärkt inlägg som varit marknadsföring.

I Patent- och marknadsdomstolen kommer bland annat bedömas om Kissie ger intryck av att uppträda som konsument och vilket ansvar, om något, som reklambyrån har.

Som råd på vägen till en annonsör poängterades vikten av att ställa krav och att skriva tydliga kontrakt. Förmedlaren bör i sin tur lära sig regelverket och vara medveten om att det kan finnas en större risk för medverkansansvar än vid förmedling i andra kanaler.

För bloggare, vloggare, poddare och youtubare poängterades vikten av att annonsmärka – ju tydligare desto bättre. Eventuellt samarbete ska alltid anges i inlägget, uppgav talarna.

Jag vill ha daglig bevakning av juridiska
nyheter från InfoTorg Juridik.
 
E-post: 
 
 
 
OBS! Om du loggar in kan du lägga upp ett
personligt urval för ditt Nyhetsbrev.
 
Logga in och lägg upp ett Nyhetsbrev.




 
» Logga in automatiskt