Bli kund Annonsera
söndag 15 september 2019
Mitt i juridiken
Mitt i juridiken
Läs direkt!
Publicerad: 27 juni 2019,

Datainspektionen granskar ansiktsigenkänning i butik

Datainspektionen har inlett tillsyn mot en butik som planerar att använda teknik för ansiktsigenkänning.

Butiken planerar att använda sig av ansiktsigenkänning för att analysera kunder och deras beteenden. Datainspektionen inleder nu en granskning för att ta reda på om butikens planerade användning av tekniken är förenlig med dataskyddsförordningen, GDPR. Det framgår av ett pressmeddelande.

– Vi vill i ett så tidigt skede som möjligt utreda hur den här tekniken fungerar och förhåller sig till dataskyddsförordningen för att skapa klarhet för alla aktörer, säger Nils Henckel, jurist på Datainspektionen och ansvarig för granskningen.

Om och hur dataskyddsförordningen ska tillämpas beror på hur butiken avser att använda tekniken. I det fall butiken kommer att använda ansiktsigenkänning för att identifiera enskilda personer kan det handla om känsliga personuppgifter. Då måste butiken uppfylla särskilda krav för att det ska vara tillåtet. Om det inte går att identifiera en viss person gäller inte dataskyddsförordningen. 

Ett av Datainspektionens uppdrag är att genom granskningar kontrollera att den som samlar in personuppgifter med kamera följer reglerna i dataskyddsförordningen.

Jag vill ha daglig bevakning av juridiska
nyheter från InfoTorg Juridik.
 
E-post: 
 
 
 
OBS! Om du loggar in kan du lägga upp ett
personligt urval för ditt Nyhetsbrev.
 
Logga in och lägg upp ett Nyhetsbrev.




 
» Logga in automatiskt