Bli kund Annonsera
fredag 26 april 2024
Mitt i juridiken
Mitt i juridiken
Läs direkt!
Publicerad: 28 mars 2011,

Debatt: Skattetillägg och skatteförfarandelagen

Gäller inte legalitetsprincipen också för skattetillägg? Det skriver advokat Claes Sjölin i en debattartikel med anledning av förslaget till ny skatteförfarandelag.
Advokat Claes Sjölin

VERKTYG

»
Tipsa en vän

I januari skickade Finansdepartementet förslaget till ny skatteförfarandelag på remiss till lagrådet[1]. Förslaget innebär att en ny lag införs för i stort sett hela skatteförfarandet. I lagförslaget ändras bestämmelserna om skattetillägg något för att stärka rättssäkerheten, men grundsynen på skatte­tillägg som ett administ­rativt bestraffningssystem ändras inte. I remissen framhålls att vissa rättssäker-hetsfrågor bör utredas ytterligare. En sådan fråga gäller rätten att inte bli lagförd eller straffad två gånger för ett och samma skattebrott. Andra frågor som bör utredas närmare gäller nivåerna på skattetillägg, utformningen av bestämmelser-na om tredjemansrevision och ersättning för kostnader för biträde.

I lagrådsremissen berörs frågan om ett subjektivt rekvisit bör införas för att kunna ta ut skattetillägg. I det remissarbete som föregick lagrådsremissen framhöll Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) att de nuvarande skattetilläggsbe­stämmelserna inte medfört någon generös tillämpning. Enligt SKL’s uppfattning bör den nya skatteförfarandelagen kompletteras med ett subjektivt rekvisit för att kunna ta ut skattetillägg[2].

I remissen till lagrådet avfärdas SKL´s förslag med den intet­sägande skrivningen att Grundförutsättningarna för uttag av skattetillägg bör även fortsättningsvis utformas på så sätt att en oriktig uppgift har lämnats obero­ende av uppsåt eller oaktsamhet.”[3] Frågan är hur hållbar den ståndpunkten är?

I frågan om subjektiv täckning är regeringens uppfattning således att den nuva­rande ordningen med skattetillägg som ett administrativt bestraffningssystem skulle vara i sin ordning och att krav på uppsåt eller oaktsamhet inte skulle behö­vas. Någon närmare analys av konsekvenserna av att skattetillägg är ett straff görs inte i lagrådsremissen, vilket är olyckligt.

När systemet med skattetillägg infördes 1972 var administrativa sanktioner på skatteområdet en nyhet i Sverige. Det nya sanktionssystemet hade sin grund i Skattestrafflagsutredningens betänkande[4]. Samtidigt med det nya sanktions-systemet ändrades även reglerna om skattebrott[5].

De nya regelverken innebar att den tidigare skattestrafflagens otympliga tillämp­ning med betydande effektivitetsbrister ersattes av en enklare, snabbare och bil­ligare ordning. Bortsett från effektivitetsvinster kan man anta att den då rådande politiska majoritetsuppfattningen (”det starka samhället”) inte misstyckte till ordentligt ökade intäkter för statskassan. Som det visat sig har skattetilläggen över åren gett statskassan rejäla tillskott. Under åren 2001-2009 beslutades i genomsnitt om mer än 213.000 skattetillägg per år och den genomsnittliga årliga totala nettosumman av uttagna skattetillägg uppgick till mer än 1,4 miljarder kronor[6].

På 70-talet var den allmänna uppfattningen att det nya sanktionssystemet var praktiskt inte minst av den anledningen att man skulle slippa krångliga straff-rättsliga överväganden om vad som skulle krävas i subjektivt hänse­ende för att åstadkomma det önskvärda ekonomiska trycket på skattskyldiga att lojalt betala sin skatt. Poängen med det nya systemet var att skattetilläggen ansåg vara en avgift och inte vare sig en skatt eller ett straff. Med det ville man undvika straff-rättsliga onödigheter, som krav på uppsåt eller vårds­löshet; var en uppgift fel skulle den skattskyldige belastas med en avskräckande hög avgift, vilket samtidigt ansågs ha en önskvärd preventiv effekt. Svårare fall av skatteundan-draganden skulle fångas upp av den nya skattebrottslagen. Frå­gor om dubbel-bestraffning kunde lämnas därhän, eftersom skattetilläggen ju då ansågs vara en avgift och inte ett straff.

Det beslutande etablissemanget var helhjärtat för den nya ordningen, men det restes faktiskt invändningar bla när det gällde rättssäkerheten. Sverige ratifice­rade visserligen (med vissa förbehåll) Europakonventionen redan 1952, men det regelverket sågs i många kretsar mer som ett kuriosum än något man behövde ta rättslig hänsyn till. Minnesgoda kommer säkert ihåg hur Olof Palme gjorde sig lustig över regeringsrådet Gustaf Petréns hänvisningar till Europadomstolen som ”Petréns lek­stuga”. De som på 70- och 80-talen satte ökade statsinkomster framför ett balan­serat och rättssäkert system har idag anledning att vara själv-kritiska. Den för Sverige nu genanta frågan om dubbelbestraffning (varför skall man i Sverige kunna dömas två gånger för samma skattebrott?) splittrade Högsta domstolen[7] förra året och ligger för avgörande i Europadomstolen, som efter 1995 är högsta instans i dessa sammanhang.

I och med att Europakonventionen 1995 blev direkt tillämplig lag i Sverige bör­jade det regelverket sätta avtryck i beskattningsfrågor. Ett exempel är de änd­ringar lagstiftaren tvingades till i dåvarande taxeringslagen, sedan det konstate­rats att rätten att hålla tyst gäller också i skattesammanhang, vilket tidigare inte ansetts vara fallet[8].  Numera har vi en ganska omfattande litteratur och praxis kring konventionens betydelse för svenska förhållanden[9].          

I straffrättsliga sammanhang är legalitetsprincipen av central betydelse[10]. Att en straffbestämmelse inte får ges en vidare tillämpning än dess ordalydelse medger anses självklart. Enligt BrB 1 kap 2 § gäller att en gärning, om inte annat är sär­skilt föreskrivet, skall anses som brott endast då den begås uppsåtligen. För att inte endast uppsåtliga brott utan även oaktsamma gärningar skall kunna be-straffas, måste detta således uttryckligen framgå av brottsbeskrivningen. Att denna cen­trala straffrättsliga regel gäller också inom specialstraffrätten råder det ingen diskussion om[11].

Av förarbetena till BrB 1 kap 2 §’s nuvarande lydelse[12] följer att brottsbalksregeln skall tillämpas på straffbestämmelse som trätt i kraft efter utgången av juni 1994, eller som ändrats i något avseende efter den tidpunkten[13]. Straffbestämmelser som tillkommit före juli 1994, eller inte ändrats efter den tidpunkten, träffas alltså inte av uppsåtsregeln, men däremot sådana som är av färskare datum.  

Att skattetillägg skall ses som ett straff (brottspåföljd) råder numera inte någon tvekan om[14]. Mycket talar för att rättsläget var sådant redan då konventionen blev direkt tillämplig i Sverige, vilket Funke-domen[15] tyder på, eller i vart fall i och med Janosevic-domen[16]. Av taxerings- och skattebetalningslagarna[17] (5 kap 1 § resp 15 kap 1 §) följer att en skattskyldig, som har lämnat en oriktig uppgift till ledning för beskattningen, utan krav på viss subjektiv täckning, skall erlägga en särskild avgift (skattetillägg). Från rättsliga utgångspunkter inne­bär detta att utdömandet av straffet skatte­tillägg måste ske med iakttagande av lega­litets-principen i BrB 1 kap 2 §, vilket i sin tur rimligen innebär att lämnandet av en oriktig uppgift (gärningen) kan anses som brott endast om den oriktiga uppgiften lämnats uppsåtligen. För att med lagstöd kunna ta ut skattetillägg borde således krävas ett visat uppsåt[18].

I den praktiska rättstillämpningen gäller dock något annat. Skattetillägg tas ut utan krav på visat uppsåt. Med utgångspunkterna för denna uppsats innebär det att straffbestämmelserna om skattetillägg ges en vidare tillämpning än orda-lydelsen i BrB medger. Att straffet skattetillägg förutsätter visat uppsåt förefaller inte ha satt några som helst spår hos svenska skattedomstolar, vilket rimligen innebär att man där anser att legalitetsprincipen inte skulle gälla för just skatte-tillägg, dvs vara en i sammanhanget överspelad, eller obsolet, rättslig princip.

Med skrivningen i 1994 års övergångsregler till ändringen i BrB 1 kap 2 §, som talar om ” …… straffbestämmelse som trätt ikraft efter utgången av juni 1994, eller som ändrats i något avseende efter den tidpunkten” (mina understryk-ningar), skulle frågan möjligen kunna ställas om det för den regelns tillämpning skulle krävas en internsvensk traditionell lagstiftningsakt, eller om det inte räcker med att den aktuella regelns materiella innebörd änd­rats som en följd av Europa-domstolens praxis. Om inte annat talar rimlighetsskäl starkt för att det knappast skulle kunna krävas någon specifikt svensk lagstift­ningsaktivitet för att den straffrättsligt centrala rättssäkerhetsregeln skulle bli tillämplig; hur skulle det annars bli med Europakonventionens direkttillämplighet. Till det kommer att en uppmärksam lagstiftare alltsedan 1995 (och även dessförinnan) kunnat följa konventionens praxisutveckling och utan större problem kunnat göra en bedömning av vart rättsutvecklingen varit på väg. I alla händelser har problemet varit känt länge och det har inte saknats möjligheter att göra något åt det.

När vi nu vet att ”avgiften” är ett straff är lagstiftaren tillbaka på ruta ett. De för­enklingar man genomförde på 70-talet vilade redan då på svajig rättslig grund och måste nu rättas till. Under tiden låtsas Skatteverket inte om att problemet existerar och fortsätter obekymrat att döma ut straff eftersom ”det står så i den svenska lagen”. Det är som om arbetet fortfarande går ut på att följa det på 70-talet utlagda spåret och inget annat. Att spåret numera leder till Strasbourg istället för till högsta skattedomstolen i Stockholm verkar inte ha gått in.   

Hur det kommit att bli så här olyckligt kan diskuteras, men att lagstiftaren före-faller ovillig att lyssna är allvarligt[19]. I det nu pågående arbetet med en ny skatte­förfarandelag hade frågan kunnat tas upp, särskilt som flera remissinstanser pekat på rättssäkerhetsbrister. SKL var här tydligt[20]. Enligt Advokatsamfun­dets uppfattning strider utformningen av reglerna för påförande och befrielse av skattetillägg mot såväl passivitetsrätten som oskuldspresumtio­nen enligt Artikel 6 i Europakonventionen[21]. Företagarförbundet begärde i sitt remissyttrande att hela systemet med särskilda avgifter skulle bli föremål för en ny utredning. Stockholms Universitet framhöll uttryckligen i sitt remissyttrande det otillfreds-ställande med att fortsättningsvis använda termen särskilt avgift för att beteckna skattetillägg mot bakgrund av dess straffrättsliga karaktär[22]. Mot bak­grund av dessa remissyttranden är det anmärkningsvärt att reger­ingen tar så lätt på frågan. Att hänvisa till att man inte ändrar sin tidigare bedöm­ning av frågan och luta sig mot prop. 2002/03:106 s. 136[23] duger inte. De förarbetsuttalanden regeringen hänvisar till i den propositionen handlar om något annat och ger inte ens en relevant beskrivning problemställningen. Till det kommer att rättsläget vid den tidpunkten möjligen var oklart; bland jurister i allmänhet var det sannolikt då inte alldeles klart att skattetillägg är ett straff.

I prop. 2002/03:06 togs de subjektiva förutsättningarna för skattetillägg upp från en helt annan utgångspunkt än den nu aktuella[24]. Frågeställningen var där om det kunde anses förenligt med Europakonventionen att ta ut skattetillägg utan krav på visat uppsåt eller visad oaktsamhet. Efter hänvisningar till bl a Janosevic-domen gjorde regeringen bedömningen att rättsläget då var sådant att bestäm-melser om skattetillägg inte måste vara utformade med de subjektiva rekvisiten oaktsamhet och uppsåt för att leva upp till oskuldspresumtionen i Artikel 6. De rättsliga överväganden som gjordes i början av 2000-talet gällde således enbart frågeställningen om avsaknaden av subjektiva rekvisit kunde anses överens-stämma med den autonoma innebörden av oskuldspresumtionen, men inte något annat. Tvärtemot kommitténs uppfattning[25] – vilket förtjänar framhållas – menade regeringen att Artikel 6 inte hindrade en fortsatt tillämpning av det administrativa sanktionssystemet utan krav på något visst subjektivt rekvisit. Enligt regeringens mening beaktades den skattskyldiges ”subjektiva förhållanden” (observera ordvalet) genom de då gällande befrielsegrunderna i taxeringslagen (5 kap 6 §). Talet om ”subjektiva förhållanden” leder dock tanken fel av den enkla anled-ningen att dessa förhållanden kan spela roll först sedan det konstaterats att en oriktig uppgift lämnats. Att väga in ”subjektiva förhållanden” enbart vid straff-mätningen är något helt annat än de subjektiva rekvisitens betydelse för att bestämma om något brott över huvud taget har begåtts. Att tillåta mer generösa befrielsegrunder är således något annat än den grundläggande frågeställningen om vederbörande gjort sig skyldig till brott eller inte.

Vid tidpunkten för 2003 års ändringar skulle man möjligen kunna säga att det då möjligen inte var fullt klarlagt att skattetillägg är ett straff och att man därför idag inte bör fästa alltför stor vikt vid de överväganden som då redovisades. Det är en överdrivet välvillig inställning, men samma överslätande syn kan inte gärna ha fog för sig idag, när vi vet att skattetillägg är ett straff och när BrB 1 kap 2 § ställer tydliga krav på visat uppsåt för att brottspåföljden skattetillägg skall kunna dömas ut. Intrycket från det nu pågående lagstiftningsarbetet är därför att lagstiftaren – av någon anledning - tar alldeles för lätt på frågan. Det är svårt att befria sig från misstanken att Finansdepartementet håller emot med förhopp-ningen att frågan skall glömmas bort, eller lösa sig själv. Det vore i så fall en olycklig inställning.

Att lagstiftaren inte vill ta tag i frågan har flera orsaker. En är att problemet inte är alldeles lättlöst. Även om man skulle välja att lägga ribban på ”enbart” vårdslös­hetsnivå innebär det principiellt viktiga föränd­ringar jämfört med dagens ordning. Enligt oskuldspresumtionen har Skatteverket bevisbördan för att den skatt-skyldige varit i vart fall vårdslös, vil­ket kommer att leda till ändrade arbetssätt med risk för åtföljande kostnadsök­ningar och ännu långsammare handläggning än den som råder idag. Sam­tidig får statsmakten räkna med inte obetydliga intäktsbortfall. Så här i efterskott är det lätt att säga att man nog borde ha lyssnat mer på dem som redan på 70-talet hade rättssäker­hetsinvändningar.    

Att ha någon uppfattning om hur många av de sedan 1995 uttagna skatte-tilläggen som saknat rättsligt stöd (om nu legali­tetsprincipen inte blivit obsolet) är närmast omöjligt. Lika svårt är det att försöka uppskatta vad det kan handla om i reda pengar. Erfarenheten säger dock att många skattetillägg beror på okunskap och/eller förbiseende. Om man försiktigtvis antar att åtminstone hälften av alla skattetillägg har sin grund i en mer eller mindre ursäktlig vårdslöshet leder kravet på uppsåt till att det årliga uttaget av skattetillägg utan lagstöd rör sig om mer än ½ miljard kronor. Det enda man kan säga om den siffran är att den nog är fel och tilltagen i underkant. Så mycket borde dock vara klart att det handlar om mycket pengar som många skattskyldiga tvingats betala med ett mer än tvivelaktigt rättsligt stöd.

Hur man än ser på saken är det angeläget att skattedomstolarna tar frågan på allvar. Veterligen har dock vare sig Skatteverket eller någon skatte­domstol hittills visat samma civilkurage som Haparanda tingsrätt, Hovrätten för Västra Sverige, Solna tingsrätt m fl domstolar gjort i dubbelbestraffningsfrå­gan. En debatt bör förhoppningsvis ha den effek­ten att lagstiftaren tar frågan på allvar, men riktigt säker kan man inte vara. Om skattedomstolarna tog frågan på allvar skulle lag­stiftaren nog tvingas ta sig an problemet och då förhoppningsvis utan att begrava det i någon utredning. När frågan än tas upp ställs man inför ytterligare problem. Hur skall man lösa dilemmat med gamla skattetillägg utan lagstöd? Straffrättsliga regler kan inte ges retroaktiv verkan, så hur gör man? En återbetalning av skattetillägg som tagits ut utan lagstöd kan bli en dyrbar histo­ria.


[1] Remiss 17 januari 2011, som bygger på Dir. 2005:129, Reformerade förfaranderegler på beskattningsområdet och SOU 2009:58, Skatteförfarandet

[2] Lagrådsremissen s. 460

[3] Lagrådsremissen s. 464. Jämför även prop. 2002/03:106 s. 136 f.f.

[4] SOU 1969:42; se även SOU 2002/03:106 s. 60 och Nowak, Oskyldighetspresumtionen, Norstedts Juridik, 2003, s. 358 f.f.

[5] Skattebrottslagen (1971:69)

[6] Bilagorna 10 och 11 till 2011 års lagrådsremiss

[7] Se under not 11

[8] Sjölin, Om rätten att hålla tyst, Advokaten 1994, s. 242, Lagtrots modell RSV, Advokaten 1995/3, s. 4 och Fiskalt hafsverk, Advokaten 1996/6, s. 10  

[9] Se tex Påhlsson, Konstitutionell skatterätt, Justus Förlag, 2009 (recenserad av Nordquist i JT 2009/10, s. 153), Bernitz, Europarättens genomslag i svensk rätt – var står vi idag, JT 2009/10, s. 477 ff och Wiweka Warnling-Nerep, Hur tillämpas europarättsliga principer i våra myndigheter? En kommentar av en ny dom från Miljööverdomstolen, JT 2010/11, s. 476 ff. Här kan också hänvisas till ett fylligt examensarbete vid Stockholms universitet 2010 – Linnéa Sundqvist Heim, Europakonventionen och skadeståndsrätten   

[10] När det gäller legalitetsprincipen i skatterätten se Hultqvist, Legalitetsprincipen, Norstedts 1995 och Höglund, Taxeringsrevision – ur ett rättssäkerhetsperspektiv, Jure, 2008, s. 36

[11] Jfr t ex Nils Rekkes lagkommentar med däri gjorda rättsfalls- och litteraturhänvisningar.

[12] SFS 1994:458

[13] Se också den i lagboken under BrB 1 kap 2 § gjorda särskilda hänvisningen till lagen 1994:458

[14] Se t ex Zolotukhin- och Ruotsalainendomarna 10 februari resp 16 juni 2009, Regeringsrättens avgörande 17.9.2009 i mål 8133-08, Hovrättens för Västra Sverige dom 2010-06-23 i mål B2432-09 och NJA 2010 s. 168 I och II (Högsta Domstolens beslut 31 mars 2010 i målen B2509-09 och B5498-09) med i dessa gjorda rättsfalls- och litteraturhänvisningar

[15] 1993-02-25

[16] 2002-07-23

[17] 1990:324 resp 1997:483, som ändrats senast 2004 resp 2003 (SFS 2003:655 resp 212)

[18] För straffansvar anses det, förutom direkt uppsåt, tillräckligt med indirekt – eller likgiltighetsuppsåt.

[19] Se t ex Kerstin Nyquist i DI 2009-08-06 och Sjölin i DI 2009-10-26 och 2010-04-19

[20] Se under not 2

[21] Lagrådsremissen s.460

[22] Lagrådsremissen s. 460

[23] Lagrådsremissen s. 464

[24] Prop 2002/03:106 s. 136 f.f.

[25] Kommittén föreslog att skattetillägg skulle kunna tas ut endast om det kunde antas att den oriktiga uppgiften hade lämnats med uppsåt eller av oaktsamhet som inte, med hänsyn till omständigheterna, kunde anses som ursäktlig.

Foto Högsta domstolen

Stefan Lind- skog till CMS Wistrand

Stefan Lindskog, tidigare justitieråd i Högsta domstolen, ansluter till CMS Wistrand som senior rådgivare.

Klimatförändringarnas påverkan på juridiken

Vad betyder klimatförändringarna för rätten och juristprofessionen? Det var temat för dagen när Climate Change Counsel och JP Infonet höll i en konferens om rätten och klimatförändringarna.

Nya ledamöter i brotts-skadeersättningsnämnd

Regeringen har nu beslutat om en ny sammansättning i Brottsoffermyndighetens nämnd för brottsskadeersättning.

Foto Stuart Miles

Digitaliseringens på-verkan på lagstiftningen

Vad krävs av framtida lagstiftning för att kunna följa med den snabba tekniska och digitala utvecklingen, och riskerar vi att demokrati ersätts av teknokrati? Detta analyseras i en studie av professor Peter Wahlgren vid Stockholms Universitet.

Foto Vinge

Vinge prisades i London

Vinge tog nyligen emot fyra utmärkelser vid Managing IP EMEA Awards 2024 i London.

Kriminell mc-miljö växer i Sverige

I en ny nulägesrapport om den kriminella mc-miljön konstateras bland annat att denna miljö fortsätter att växa.

Delphi arrangerade GDPR-dag

För femte året i rad anordnade Advokatfirman Delphi i veckan GDPR-dagen i Göteborg.

Ny chefsjurist på Alecta

Karin Cederbaum blir ny chefsjurist och chef för avdelning Juridik på Alecta.

DOMARBLOGGEN

DNA som bevisning

Om DNA-bevisning i olika typer av brottmål handlar det senaste inlägget på Domarbloggen.

Jurist får pris

Upphandlingsjurist Fredrik Rogö har fått utmärkelsen Årets inköpare 2024.

Misstänkt samband mellan tre sprängningar

Åklagarna ser ett samband mellan de sprängningar som inträffade i Hässelby, Linköping och Storvreta i slutet av september 2023, och händelserna kopplas till en konflikt mellan kriminella nätverk. Förundersökningarna har nu därför samordnats.

STUDENTARTIKEL

Ett urholkat anställningsskydd?

Studenten Zack Norén granskar hur arbetsbristuppsägningar i rättspraxis står sig i jämförelse med LAS ursprungliga syfte.

Foto Andrey Popov

Ersättning utreds

En särskild utredare ska nu se över regelverket för ersättning till rättsliga biträden

PRAKTIKERARTIKEL

Sanningen om könstillhörighetslagen

Den 17 april ska riksdagen besluta om en ny könstillhörighetslag som ska göra det enklare att ändra juridiskt kön. Vad innebär det egentligen – rent rättsligt?

Foto © Harvepino

Förordnandetaxan fungerar väl

Domstolsverket har nu gjort en uppföljning av den taxa i förordnandemål som infördes den 1 juni 2023.

DOMARBLOGGEN

Om rättigheter för personer med funktionsnedsättning

FN: s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning fyller femton år i år och om den handlar det senaste inlägget på Domarbloggen.

Bar diskriminerade gravid kvinna

Diskrimineringsombudsmannen, DO, anser att det var diskriminering när en restaurang- och sportbar nekade en gravid kvinna fortsatt timanställning.

Foto Syda Productions

Otillräckliga åtgärder för barns rättigheter

Sverige skrev under barnkonventionen för mer än 30 år sedan och 2020 gjordes den till svensk lag. Enligt Riksrevisionens har staten emellertid inte vidtagit tillräckliga åtgärder för att konventionen ska få genomslag i praktiken.

Busschaufför utsatte resenär för trakasserier

Diskrimineringsombudsmannen, DO, begär att ett regionalt länstrafikbolag ska betala diskrimineringsersättning till en kvinna för trakasserier. Enligt DO har trakasserierna haft samband med etnisk tillhörighet.

Turn Energy rekryterar Legal Counsel

Solenergibolaget Turn Energy har anställt juristen Hanna Tynkkynen.

Foto Inbj

Nya domare

Regeringen har den 4 april 2024 utnämnt sju nya domare.

DOMARBLOGGEN

Om laglighetsprövning

Varför finns det laglighetsprövning i förvaltnings-domstolarna och hur går denna till. Om det handlar senaste inlägget på Domarbloggen.

Ny lagman i Stockholm

Regeringen har den 27 mars utnämnt Göran Lundahl till lagman i Stockholms tingsrätt.

MSA studenternas po-puläraste arbetsgivare

För femte gången erövrar Mannheimer Swartling titeln som den mest attraktiva arbetsgivaren när juriststudenterna rankar sina kommande potentiella arbetsplatser.

Foto G. Fessy, EU-domstolen

Ny EU-domare föreslås

Efter att ha genomfört intervjuförfarande förslår nu Domarnämnden att Fredrik Schelin utses till Sveriges domare i EU-domstolen.

Jurist blir ledamot i Fondtorgsnämnden

Chefsjuristen Anders Sjöborg förordnas som ledamot i Fondtorgsnämnden.

DOMARBLOGGEN

Häktning av barn

Om lagens särskilda krav för häktning av barn handlar det senaste inlägget på Domarbloggen.

Foto ANDREY POPOV

52 nya advokater

Styrelsen för Sveriges advokatsamfund antog 52 nya ledamöter vid sitt sammanträde den 14 mars. 35 advokater har utträtt ur samfundet.

Det gångna året i Advokatsamfundet

Advokatsamfundets verksamhetsberättelse för år 2023 har nu publicerats.

Wistrand ingår i CMS

Efter mer än 100 år som svensk advokatbyrå integreras Wistrand Advokatbyrå med CMS och blir därfär CMS Wistrand.

Foto Andrey Popov

Nya domare

Regeringen har den 14 mars utnämnt fem nya domare.

DOMARBLOGGEN

Domarbloggen växer

Domarbloggen kommer framöver att kunna ge en ännu mer komplett inblick i svenskt rättsväsende. Detta då Förvaltningsrätten respektive Kammarrätten i Stockholm från och med nu medverkar som gästskribenter.

Ny delägare till Hammarskiöld

Sanna Isaksson har anslutit till Hammarskiöld som ny delägare med fokus på Private M&A och Private Equity-transaktioner.

Uteslutning av advokat

Advokatsamfundets disciplinnämnd har uteslutit en advokat ur samfundet. Bristerna har handlat om att advokaten åsidosatt sitt oberoende, antagit uppdrag trots att intressekonflikt förelegat och inte övervakat en biträdande jurist.

Foto Vinge

Ny VD för Vinge

Louise Brorsson Salomon, som är delägare på Vinge, efterträder under våren Maria-Pia Hope som varit VD sedan 2012.

DOMARBLOGGEN
Foto © tomloel

Vittnesstöd i domstolar

En kanske mindre känd, men ändå viktig, del i domstolarnas verksamhet är vittnesstödet och om detta handlar det senaste inlägget på Domarbloggen.

Åtalas för krigsbrott

En man i 50-årsåldern åtalas nu för två fall av krigsförbrytelser i Syrien under 2015.

Foto © Valentin Armianu

Domstolar vill ha bättre registerkontroller

Domstolsverket vill se utökade möjligheter till registerkontroller i samband med anställning och har därför lämnat en hemställan till regeringen om detta.

Nya arvsregler utreds

Regeringen har tillsatt en utredning som ska göra en bred översyn av reglerna om arv och testamente.

Få förändringar i nämndemannakåren

Trots insatser för att föryngra och bredda nämndemannakåren har det endast skett marginella förändringar bland nämndemännen sedan förra valet.

Ny MP på Lindahl

Från den 1 mars har Advokatfirman Lindahls kontor i Uppsala en ny Managing Partner.

Foto GAMMA-MAN

Många utmaningar för landets domstolar

Domstolsverket har nu lämnat in sitt budget-underlag för 2025-2027 till regeringen. I underlaget lyfts särskilt frågor rörande domstolarnas förutsättningar att även fortsatt kunna avgöra mål snabbt och rättssäkert.

Ny MP på Harvest

Harvest Advokatbyrå har utsett Gustav Sälgström till ny Managing Partner. Han efterträder Amin Bell som kvarstår som partner.

Foto Per Groth

Ny Riksåklagare

Regeringen har utsett Katarina Johansson Welin till ny riksåklagare.

Åtalas för två fall av allmänfarlig ödeläggelse

Åklagaren har väckt åtal mot två personer för delaktighet i en sprängning i Uppsala i december förra året. En av personerna åtalas även för att ha placerat en sprängladdning i ett flerfamiljshus i Upplands-Bro i november.

DOMARBLOGGEN
Foto OLEKSANDR PRYKHODKO

Domstolsutveckling inom Europarådet

Karin Wennberg Boberg och Björn Lindén på Domstolsverket är engagerade som svenska experter för arbetet inom Europarådets kommitté för domstolsutveckling och om detta arbete handlar det senaste inlägget på Domarbloggen.

Foto Twonix

Jurister som engagerar i sociala medier

I den nyligen publicerade "Maktbarometern: Juridik", framgår vilka som engagerar och når flest svenskar på våra största sociala medier. Högst upp i flera medier kommer Ardalan Shekarabi och Elisabeth Massi Fritz.

Bank missgynnade föräldraledig kvinna

Diskrimineringsombudsmannen, DO, anser att Klarna Bank missgynnade en kvinnlig anställd i samband med föräldraledighet och begär nu att banken betalar 135 000 kronor i skadestånd till kvinnan.

Foto Valery Voennyy

Året som gått i HFD

Högsta förvaltningsdomstolens verksamhetsberättelse för 2023 innehåller bland annat rättsfall i korthet, statistik samt artiklar som beskriver verksamheten och vardagen för medarbetarna på domstolen.

STUDENTARTIKEL

En tvär rättsveten- skaplig reflektion

Myndighetsutövning förekommer som rekvisit inom flertalet vitt skilda rättsområden. Med det i åtanke är det förvånande att det inte är klart vad rekvisitet omfattar. I denna artikel gör studenten Zack Norén ett försök att precisera begreppet.

Foto Sten-Åke Stenberg

HD:s verksamhet 2023

Högsta domstolen har nu publicerat sin verksamhetsberättelse för 2023. Den innehåller bland annat en presentation av två nya justitieråd och texter om den ombyggnation som genomfördes i Bondeska palatset under året

Inkomna mål ökade under 2023

Under 2023 ökade antalet inkomna mål till domstolarna. Det visar årsredovisningen från Sveriges Domstolar. Redovisningen visar också på fortsatta prioriteringar avseende digitalisering, kompetensförsörjning och säkerhet.

DEBATT

Är en uranrusch möjlig?

Klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari vill tillåta uranbrytning i Sverige. Mellan 1960 och 2018 skedde ingen uranbrytning trots att det var lagligt. Ska uran brytas, finns ett minfält av hinder som måste övervinnas.

Foto Europeiska unionens domstol

Ny svensk EU-domare ska rekryteras

Domarnämnden har beslutat att gå vidare med fyra sökanden till tjänsten som Sveriges domare vid EU-domstolen i Luxemburg.

Kammarrätten skärper säkerheten

Kammarrätten i Stockholm inrättar från och med den 22 februari en fast säkerhetskontroll.

Åklagaren avslutar Estonia-ärende

Åklagaren har beslutat att inte återuppta den tidigare nedlagda förundersökningen och inte heller inleda förundersökning i samband med Estonias förlisning.

Nya domare

Regeringen har den 15 februari 2024 utnämnt fem nya domare.

Bostadsbolag diskriminerade kvinna

Diskrimineringsombudsmannen, DO, anser att det var diskriminering när ett bostadsbolag nekade en kvinna en hyresrätt eftersom hennes inkomst bygger på sjukersättning.

Inbetalda återkrav från gärningspersoner ökar

Brottsoffermyndigheten betalar ut brottskadeersättning till brottsoffer och kräver sedan tillbaka beloppet från gärningspersonerna. Under 2023 ökade andelen inbetalda återkrav med 18 procent, vilket motsvarar cirka 9 miljoner kronor.

Foto David Naylor, Uppsala universitet

Vinterpromotion vid Uppsala universitet

Nyligen genomfördes Uppsala universitets årliga vinterpromotion. För Juridiska fakultetens räkning installerades bland annat de två hedersdoktorerna professor, dr Vesna Rijavec och Anders Eka, justitieråd och ordförande i Högsta domstolen.

Årets Advokatbyrå

Vinnarna av Årets Advokatbyrå inom ett antal olika kategorier presenterades nyligen på ett lunchevent på Berns i Stockholm.

Foto Andrey Popov

Förbättrade möjligheter till delgivning

Domstolsverket, Kronofogdemyndigheten och Försäkringskassan har till Justitiedepartementet lämnat en hemställan om att regeringen närmare låter utreda och överväga förbättrade möjligheter till delgivning.

Kommun missgynnade föräldraledig kvinna

Det var ett missgynnande som är förbjudet enligt föräldraledighetslagen när en kvinna inte fick tillbaka sitt tidigare arbete när hon återgick i tjänst efter föräldraledigheten, slår Diskrimineringsombudsmannen, DO, fast.

DOMARBLOGGEN

Tingsfiskaler på kurs

I det senaste inlägget på Södertörns tingsrätts blogg skriver tingsfiskalen Sofia Holje om en utbildning vid Nationellt forensiskt centrum (NFC) som tingsrättens fiskaler har gått på.

Ny JO-granskning av Migrationsverket

Trots att JO vid upprepade tillfällen granskat och uttalat kritik om Migrationsverkets handläggningstider har ett stort antal anmälningar fortsatt komma med klagomål om detta. Därför inleder JO nu en ny granskning.

Nya domare

Regeringen har den 1 februari utnämnt 16 domare.

Jag vill ha daglig bevakning av juridiska
nyheter från InfoTorg Juridik.
 
E-post: 
 
 
 
OBS! Om du loggar in kan du lägga upp ett
personligt urval för ditt Nyhetsbrev.
 
Logga in och lägg upp ett Nyhetsbrev.




 
» Logga in automatiskt