Bli kund Annonsera
måndag 22 juli 2019
Mitt i juridiken
Mitt i juridiken
Läs direkt!
Publicerad: 20 juni 2019,

Datainspektionen granskar brottsbekämpande myndigheter

Datainspektionen ska undersöka om Polisen och Ekobrottsmyndigheten har rutiner för att upptäcka och hantera personuppgiftsincidenter.

Förra året trädde dataskyddsförordningen och brottsdatalagen i kraft. En nyhet i båda lagstiftningarna är, skriver Datainspektionen i ett pressmeddelande, skyldigheten för organisationer att rapportera personuppgiftsincidenter till Datainspektionen. En sådan incident har inträffat om uppgifter om en eller flera registrerade personer har blivit förstörda, gått förlorade på annat sätt eller kommit i orätta händer.

Nu inleder Datainspektionen en granskning av Polisen och Ekobrottsmyndigheten för att ta reda på om de två myndigheterna har dokumenterade rutiner för att upptäcka, rapportera och hantera personuppgiftsincidenter.

– Brottsbekämpande myndigheter hanterar ofta stora mängder personuppgifter som dessutom kan vara känsliga. Då är det viktigt att det finns fungerande rutiner på plats för att upptäcka och rapportera eventuella incidenter samt begränsa konsekvenserna för de berörda personerna, förklarar Paulo Zavala som är jurist på Datainspektionen, i pressmeddelandet.

Datainspektionen kan även komma att ställa motsvarande frågor till fler brottsbekämpande myndigheter under året.

Jag vill ha daglig bevakning av juridiska
nyheter från InfoTorg Juridik.
 
E-post: 
 
 
 
OBS! Om du loggar in kan du lägga upp ett
personligt urval för ditt Nyhetsbrev.
 
Logga in och lägg upp ett Nyhetsbrev.




 
» Logga in automatiskt