Med anledning av nya marknadsföringslagen så uppkommer frågan om man får använda från-priser eller inte.
VERKTYG
Med anledning av den nya marknadsföringslagen som trädde ikraft den 1 juli 2008 infördes en bestämmelse om så kallade köperbjudanden till konsumenter. Lagen har sin bakgrund i EG-direktivet om otillbörliga affärsmetoder. Enligt den svenska lagstiftaren är det inte tillåtet att använda ungefärliga prisuppgifter som cirkapriser eller från-priser. Regeln ställer sålunda till problem för de aktörer som har svårt eller av olika skäl inte kan sätta fasta priser i marknadsföring. Sådana exempel är marknadsföring från bakomliggande led - grossister och tillverkare eller samannonsering från fria återförsäljare. I dessa fall förbjuder konkurrenslagen fasta priser.
Ett köperbjudande är en framställning där konsumenten erbjuds en bestämd produkt och där priset för denna anges. Det anses i Sverige tillräckligt om dessa två rekvisit bestämd produkt och prisangivelse är uppfyllda för att ett köperbjudande ska föreligga. Det skall noteras att det efter en lagändring i prisinformationslagen är frivilligt för näringsidkaren att lämna prisuppgift. Utelämnas denna uppgift föreligger inte ett köperbjudande.
Med bestämd produkt avses en produkt som kan särskiljas från andra varor eller tjänster och är tillräckligt specificerad, exempelvis en särskild bilmodell. Marknadsförs produkter som inte är bestämda, exempelvis ”vårjackor”, är erbjudandet inte att anse som en bestämd produkt och sålunda inte heller ett köperbjudande. I dessa fall är det alltså tillåtet att använda från- och cirkapriser.
När ett köperbjudande föreligger ska de krav på prisuppgift som uppställs i prisinformationslagen gälla. Detta innebär att prisuppgiften måste vara korrekt, tydlig och rättvisande för den bestämda produkten. Priset ska avse det pris som konsumenten ska betala. Ungefärliga prisuppgifter uppfyller enligt lagstiftaren inte kraven enligt bestämmelsen. Från- och cirkapriser kan därför inte godtas utan anses vilseledande.