När man ska sälja sitt företag - vare sig det är en stor koncern eller en mindre sådan - bör man då regelmässigt göra en så kallad "Vendor DD", en due diligence på sig själv? Johan Winnerblad på Vinge besvarar denna fråga från er läsare.
VERKTYG
Arbetsmässigt är det praktiskt att genomföra en vendor due diligence samtidigt med att man upprättar s.k. datarum, dvs. när man samlar in och indexerar den information om målbolaget som potentiella budgivare skall få ta del av. Oftast genomförs genomgången av den advokatbyrå som biträder i transaktionen alternativt den advokatbyrå som arbetar löpande med målbolaget, om annan än den som biträder i transaktionen.
I den mån arbetet sker för helt internt bruk resulterar genomgången inte alltid i något formell rapport. Om man vill att potentiella budgivare skall få ta del av resultat av genomgången - t.ex. inför avlämnande av bud - upprättas normalt en rapport, som till form och innehåll i stora delar liknar en sedvanlig due diligence-rapport (dvs. en sådan som upprättas för budgivarens räkning).
Johan Winnerblad
Delägare, advokat Vinge, och expert på M&A transaktioner.