Lärdomar från en byrås AI-satsning
VERKTYG
Under 2024 tog Setterwalls Advokatbyrå beslutet att rulla ut generativ AI i hela verksamheten. Efter att ha utvärderat ledande AI-verktyg som är riktade mot just advokatbranschen föll valet slutligen på Harvey, som därefter lanserades brett till byråns drygt 200 jurister. Kort därpå utökades användningen med licenser till omkring 100 medarbetare inom supportfunktionerna.
Hög användargrad och tydligt mervärde för klienter
Satsningen har gett resultat. Nu är vi inne på vårt andra år med Harvey och de flesta medarbetare ser idag AI som en naturlig del av sin arbetsvardag. Setterwalls egna utvärdering av användargrad och klientnytta visar att majoriteten av medarbetarna använder generativ AI dagligen, och nästan alla veckovis.
Det är såklart ett kvitto på att vi har lyckats med implementeringen. Men det viktigaste är att vi också upplever att vi är bättre jurister och att verktyget ger tydlig nytta för våra klienter. Det handlar inte bara om effektivitet och att kunna hantera saker snabbare, utan lika mycket om kvalitet.
Kontroll och kvalitetssäkring
Om den första tiden kretsade kring investering, uppstart och lärande, handlar det nu om att tillämpa lärdomarna och skala upp lösningarna. Idag använder Setterwalls generativ AI i en rad olika arbetsuppgifter, från textbearbetning som översättningar och avtal till research samt bearbetning och sammanställning av stora mängder data och dokument.
Byrån fokuserar också på att etablera tydliga processer för kontroll och kvalitetssäkring. Det finns fortfarande en risk att generativ AI hallucinerar och genererar felaktig information, vilket innebär att behovet av granskning fortsatt är centralt.
Från test till hygienfaktor
Kraven ökar från kundsidan, där inte minst internationella klienter förväntar sig att advokatbyråerna redogör både för hur de använder generativ AI i det dagliga arbetet, och vilken konkret affärsnytta det ger klienten.
Frågan är inte längre om man använder generativ AI som advokat och affärsjuridisk rådgivare, utan hur man gör det. Utmaningen ligger snarast i att följa med i utvecklingen eftersom det går så fort. Den tekniska utvecklingen innebär också en gradvis förflyttning i själva yrkesrollen, där behovet av strategisk rådgivning hela tiden ökar och det krävs kvalificerad juridisk kompetens för att analysera outputen.
Det handlar inte om att generativ AI ersätter oss som jurister, utan att den gör delar av grundarbetet – så att vi kan fokusera på värdeskapande analys och kvalificerad rådgivning. Det är där vår verkliga spetskompetens ligger.
Setterwalls tre viktigaste lärdomar
1. Implementering är A och O
Framgång kräver hög användargrad, och det kräver tid, utbildning och ledarskap – något som inte ska underskattas. För att få effekt är det avgörande att alla kommer i gång och knäcker koden.
2. Glöm inte kvalitetssäkringen
AI kan fortfarande ge felaktig information. Mänsklig kontroll måste vara en självklar del av processen.
3. Affärsnyttan är målet
Rätt använt skapas affärsnytta för klienterna, vilket också gör oss bättre, både som enskilda jurister och som advokatbyrå.
Henrik Kjellander, Managing Partner på Setterwalls
UTBILDNING
» Till utbildningarNy delägare i Lindahl
Den 1 oktober ansluter Joakim Sundbom som delägare till Advokatfirman Lindahl.


































