"Köpa juridik är som att tillverka bilar"
Få jurister har väl haft en så omtumlande resa som Saabs chefsjurist Kristina Geers. Saab har varit i två företagsrekonstruktioner och många förhandlingar, och medieutspel, om potentiella köpare. Nu förhandlar Saab med kineserna och hoppas kunna lämna besked innan jul.
Men trots, eller tack vare, Saabs ansträngda läge har det aldrig varit några problem för Kristina Geers att få möjligheten av Saab att köpa juridiska tjänster.
Kristina Geers söker långsiktighet, öppenhet och förtroende i valet av advokatbyrå. Sedan fyra år har hon ett nära samarbete med Roschier Advokatbyrå som hon betraktar som en affärspartner. Samarbetet har löst många knutar. Ett exempel är försäljningen av IP-teknik till kineser som snabbt gav Saab två miljarder kronor. Denna affär omnämns i flera Saab-biografier som carbonara-affären, eftersom en delägare i Roschier kläckte idén under en spagetti carbonara-lunch i Saabs kantin i Trollhättan. Kantinen är numera stängd. Men samarbetet med Roschier fortsätter.
När det gäller inköp av juridiska tjänster drar Kristina Geers paralleller till Saabs leverantörer för biltillverkningen. Saab söker extremt flexibla leverantörer och som vågar utmana biltillverkaren att prova nya möjligheter och som klarar den tuffa konkurrensen i bilindustrin. Dessa kriterier kan användas även när det gäller inköp från advokatbyråer i fråga om tid, kvalitet och pris. Framöver tror Kristina Geers att det kan bli svårare att särskilja inköp av juristtjänter från övriga inköp av produkter och tjänster. Hon kan fortfarande välja vilka byråer hon vill anlita men menar att man allt mer närmar sig upphandlingsförfaranden.
Kristina Geers tips när man vänder sig till en advokatbyrå är att ha en kravspecfikation på vad man vill att byrån ska leverera. Man kan behöva acceptera att arbetet inte alltid kan beräknas till exakt pris i förväg. Men det är acceptabelt om rådgivningen håller hög kvalitet. Hon uppskattar själv byråer som levererar snabba lösningar. Hon kräver inte eleganta promemorior utan vill ha handfasta råd via mejl. Ställer hon en fråga vill hon inte ha tjugo frågor tillbaka. Hon vill ha förslag på lösningar.
Hennes tips till byråer som ska sälja in tjänster är att tänka på vem man säljer till. Är det ett internationellt bolag med en stor juriststab? Eller till ett litet företag och en inköpschef som bara ser till kostnaden för rådgivningen?
Sannolikt grundas tipsen på Kristina Geers egna erfarenheter. Hon har arbetat inom General Motors sedan 1997 och bland annat i USA, Schweiz och Korea. GM hade 200 anställda jurister, i princip en jurist i varje land, och hon konstaterar att det var ett fantastiskt nätverk. Hon minns att amerikanerna hade extremt specificerade advokatfakturor, ibland nedbrutna på var sjätte minut! Inför upphandlingen av juridiska tjänster gjordes stora statistiska sammanställningar över kostnad och kvalitet.
Sedan 2004 är Kristina Geers chefsjurist på Saab och nu ensam jurist i företaget sedan två bolagsjurister slutat. Hon har sedan starten byggt upp ett nätverk av juristkontakter och letat byråer i olika länder och ibland gått "på magkänsla". Få jurister har väl arbetat i en så turbulent tid och miljö som Kristina Geers gjort de senaste åren. När det blev aktuellt med företagsrekonstruktion 2009 var det bara att lära sig spelets regler. Och ta med sig erfarenheterna till hösten 2011. Men hon verkar stå lugn i händelsernas centrum i lilla Trollhättan, trots Saabs globala mediebrus långt bortom älven. Hur det slutligen går i förhandlingarna med kineserna återstår att se. Kanske kommer ett besked innan jul.
Kristina Geers var talare på galan i samband med Årets advokatbyrå. Kör hon själv en Saab? Ja, självklart.