Advokatbyrån strävar efter "supernöjda klienter"
LÄS MER
VERKTYG
Regi har genomfört sin årliga branschstudie "Årets Advokatbyrå" i fyra år. Köpare av juridiska tjänster har i studien fått utvärdera sin advokatbyrå. För att få delta i studien och utvärdera sin advokatbyrå krävs ett samarbete som sträcker sig över ett år, samt att man köpt in tjänster för minst 100.000 kronor.
Som Infotorg tidigare rapporterat blev Danowsky & Partners och Gernandt & Danielsson utnämnda till årets advokatbyråer. Andra byråer som tog pris i olika kategorier var Frank, Bird & Bird, Moll Wendén, Mannheimer Swartling och Lindahl. Branschstudien fokuserar på vissa framgångsmått i advokatbyråers strävan efter bättre klientrelationer. Ett av dessa är "supernöjda klienter".
Supernöjda klienter – godkänt betyg räcker inte för att vara konkurrenskraftig
De viktigaste vinsterna med detta framgångsmått är att klienterna stannar längre, köper fler tjänster och betraktar sin advokatbyrå som en partner i mycket högre grad. Betygen i undersökningen är generellt höga och enligt rapporten är advokatbyråbranschens klienter i regel mycket nöjda. Men det innebär också att det inte krävs ett särskilt lågt betyg för att potentiellt föda bytestanken. Om en byrå ska hävda sig i konkurrensen är därför slutsatsen att klienterna måste vara supernöjda, inte bara nöjda.
Partner/huvudbyrå
Ett annat framgångsmått är att en advokatbyrå blir betraktad som huvudbyrå och partner till klienten. Ju nöjdare klienter desto längre relationer. En längre relation ökar chanserna att bli betraktad som en partner och att bli rekommenderad av klienten. Att vara den byrå som anlitas mest av ett företag - huvudbyrå - är inte lika personligt som att betraktas som partner. Det är dock ovanligt att företagen bara anlitar en byrå och därför är det inte negativt att vara en av flera advokatbyråer. Men det är viktigt att vara den byrå som anlitas mest.
Lojaliteten till en byrå hänger mycket samman med specifika advokater. Drygt hälften av klienter som idag inte är bytesbenägna kan tänka sig att byta byrå om den ansvarige advokaten slutar. För att bygga upp byrålojaliteten måste advokatbyrån stärka relationen med klienterna. För att åstadkomma detta bör byrån genomföra bredare uppföljningsmöten.
Uppföljning
Uppföljning är ett nyckelord i rapporten. Supernöjda klienters advokatbyråer har i högre grad genomfört regelbundna uppföljningar med klienten när projekt avslutats. Studien visar att det finns ett klart utrymme för förbättring på det här området.
Mer för mindre
Klienterna har även denna gång uttryckt ett starkt missnöje med såväl prisnivåer som sättet byråerna tar betalt. Att leverera ett mervärde till klienterna, genom att hålla dem uppdaterade om relevanta områden genom nyhetsbrev eller seminarier, blir därför allt viktigare.