
KO stämmer mobilföretag
VERKTYG
Konsumentverket granskade år 2023 hur tillgängliga en rad företags kundtjänster var. Anledningen var att många anmälningar till myndigheten visade att kunderna hade svårt att nå företagen för att få hjälp med problem som uppstått.
Ett av de granskade företagen Hallon, som säljer mobilabonnemang och internet, har ett telefonnummer, men det anges bara i avtalsvillkoren och i avtalsbekräftelsen. Inte under ”kundservice", ”kontakta oss” eller ”support” där man sannolikt letar om man behöver kontakta företaget.
Att telefonnumret till Hallons kundservice systematisk undanhålls medför en betydande risk att konsumenten vilseleds om företagets tillgänglighet och servicegrad, skriver KO nu i sin stämningsansökan till Patent- och marknadsdomstolen.
–Det här påverkar kundernas möjlighet att agera och få hjälp. Det är helt enkelt viktigt för konsumenten att ha tillgång till sin teleoperatörs telefonnummer, förklarar Bettina Lechner, processråd vid KO, i ett pressmeddelande.
Företagets chattbot påstår också att företaget inte har någon kundservice via telefon. Om konsumenten insisterar svarar chattbotten ”Berry” att den inte förstod frågan.
KO vill nu att domstolen förbjuder Hallon att felaktigt påstå eller ge intryck av att företaget inte kan nås via telefon. Detta då företagets sätt att dölja sitt telefonnummer anses bryta mot marknadsföringslagen.

UTBILDNING
» Till utbildningarUppdatering av domar i Infotorg Juridik
Infotorg Juridik har återigen öppnat upp databasen för inhämtning av domar med undantag för brottmål.