Bli kund Annonsera
tisdag 14 oktober 2025
Mitt i juridiken
Mitt i juridiken
Läs direkt!
Publicerad: 27 april 2023,

Hållbarhetsredovisning - Uppdaterat regelverk för ökad transparens och informationsgivning

Den 5 januari 2023 trädde det nya direktivet för företagens hållbarhetsrapportering (Corporate Sustainability Reporting Directive) (”CSRD”) ikraft. Den nya regleringen syftar till att förbättra befintliga regler om icke-finansiell informationsgivning och därmed underlätta omställningen till en hållbar ekonomi, men medför betydande förändringar i rapporteringskraven för hållbarhetsinformation för de bolag som omfattas. Om det skriver Niclas Rockborn, Partner och Camilla Hedner, Senior Associate, Gernandt & Danielsson i en ny praktikerartikel.

VERKTYG

»
Tipsa en vän

I denna artikel ges inledningsvis en överblick av regleringen och dess genomförande i svensk rätt varpå den komplexa frågan kring vilka bolag som omfattas av CSRD berörs. Därefter följer en översiktlig beskrivning av vad hållbarhetsrapporteringen materiellt sett innebär och vilka standarder som kommer ligga till grund för informationsgivningen. Slutligen kommer ämnet revision och kvalitetsgranskning diskuteras – en betydande nyhet i förhållande till befintliga regler.

Regelkontexten – från icke-finansiell rapportering till hållbarhetsrapportering

I enlighet med EU:s ambition att upphöja icke-finansiell redovisning till samma nivå som finansiell redovisning har CSRD antagits genom att delvis utöka, men även ersätta, befintliga regler i om hållbarhetsredovisning som introducerats genom direktivet om icke-finansiell rapportering (Non Financial Reporting Directive) 2 (”NFRD”). Liksom NFRD har CSRD antagits som ett ändringsdirektiv i förhållande till direktiv 2013/343 (”Redovisningsdirektivet”), men till skillnad från NFRD ändrar CSRD inte bara Redovisningsdirektivet utan även, bland annat, direktiv 2004/109/EG4 (”Öppenhetsdirektivet”) och direktiv 2006/43/EG5 (”Revisorsdirektivet”).

NFRD:s regler om icke-finansiell rapportering har i svensk rätt primärt genomförts i årsredovisningslagen (1995:1554) (”ÅRL”), revisionslagen (1999:1079) och aktiebolagslagen (2005:551). Eftersom CSRD dock även medför ändringar av Öppenhetsdirektivet, kommer regeländringar sannolikt även ske i lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden. CSRD ska genomföras i svensk lagstiftning senast den 6 juli 2024, men de materiella reglerna ska börja tillämpas successivt från räkenskapsåret 2024 (med rapportering 2025) till räkenskapsåret 2028 (med rapportering 2029) beroende på vilken typ av bolag det rör sig om.

Vilka bolag omfattas?

Befintlig svensk reglering

Även om befintliga svenska regler om hållbarhetsrapportering redan omfattar fler företag än vad miniminivån i NFRD föreskriver, kommer ytterligare bolag omfattas av lagstadgade krav på hållbarhetsrapportering genom CSRD. På EU-nivå räknar kommissionen med att antalet rapporterande bolag kommer att gå från cirka 11 700 i dagsläget till cirka 50 000 när regleringen är fullt tillämplig. Nuvarande miniminivå i NFRD kräver hållbarhetsredovisning från stora företag, som är företag av allmänt intresse och som på balansdagen under räkenskapsåret i genomsnitt har haft minst 500 anställda.

Den svenska implementeringen i 6 kap. 10 § ÅRL är dock formulerad så att ”även stora företag som inte är noterade eller finansiella omfattas och att det extra gränsvärdet 500 anställda inte tillämpas”, vilket alltså innebär att den svenska regleringen, redan i dagsläget, träffar fler företag än vad NFRD kräver.

Ny kategori av bolag kommer att omfattas

Enligt de nya kraven i CSRD ska hållbarhetsrapport lämnas av (i) alla stora företag, och (ii) alla små- och medelstora företag – utom s.k. mikroföretag – som är ett företag av allmänt intresse. Företag av allmänt intresse är ett återkommande begrepp i värdepapperslagstiftningen och innefattar enligt artikel 2.1 i Redovisningsdirektivet (i) bolag vars överlåtbara värdepapper är upptagna till handel på en reglerad marknad, (ii) kreditinstitut, (iii) försäkringsbolag och/eller (iv) bolag som är utsedda av en medlemsstat att utgöra ett företag av allmänt intresse.

Den nya regleringen innebär med andra ord en ökad regelbörda för bolag som redan omfattas av lagstadgade krav enligt svensk rätt, men även för små och medelstora bolag, i den mån det rör sig om företag av allmänt intresse, exempelvis – och kanske praktiskt mest relevant – noterade bolag. Vidare ska även vissa moderbolag i stora koncerner upprätta en hållbarhetsrapport för hela koncernen.

Lättnader för vissa bolag som omfattas

Samtidigt som CSRD alltså föreskriver rapporteringskrav för en helt ny kategori av bolag – små och medelstora bolag – finns också betydande lättnader för just dessa bolag. Givet att svensk rätt i dagsläget saknar en definition som motsvarar den om små och medelstora företag i Redovisningsdirektivet, återstår det att se hur det svenska genomförandet kommer införliva denna bolagskategori.

De nya kraven är väsentligt högre än tidigare och det finns flera exempel på regellättnader genom exempelvis övergångsregler. Även om det alltså är de större bolagen som är först ut att bli föremål för de nya lagkraven involveras även underleverantörer i leverantörskedjor och andra avtalsparter till rapporterande bolag. Allt större kvalitativt och kvantitativt underlag kommer krävas för att uppfylla den egna informationsbördan, vilket skapar en informationspress hos bolag som annars inte skulle omfattas av regelverken eller som omfattas först i ett senare skede på grund av övergångsregler.

Standarderna för hållbarhetsrapportering ska därför ta hänsyn till svårigheterna vad gäller att samla in information från aktörer i hela värdekedjan, och ska inte kräva upplysningar som skulle medföra att rapporterande bolag skulle behöva erhålla information från små och medelstora företag i värdekedjan, som skulle gå utöver vad som behövs lämnas enligt CSRD.

Regleringen får effekter även utanför EU

CSRD har en bred träffyta och medför även krav för bolag som är etablerade utanför EU. Enligt ett nytt kapitel 9a ska såväl dotterföretag och filialer av viss storlek och som är etablerade inom EU, men vars yttersta moderbolag lyder under lagstiftning utanför EU, hållbarhetsrapportera. Vidare ska den årsredovisning som offentliggörs av bolag som omfattas av Öppenhetsdirektivet nu även innefatta hållbarhetsrapportering i enlighet de nya kraven som införs i Redovisningsdirektivet genom CSRD.

Regeländringen resulterar i att emittenter etablerade utanför EU, men vars värdepapper (inklusive exempelvis obligationer) upptagna till handel på en europeisk reglerad marknad, blir föremål för kraven i CSRD. Genom en särskild reglering införs dock viss regellättnad i förhållande till val av redovisningsstandard för ovan kategorier av bolag, vilket beskrivs nedan under avsnittet ”Hållbarhetsrapportering och redovisningsstandarder”.

Se över tillämpligheten i tid

Vilka bolag som omfattas och i vilken grad det finns lättnader i rapporteringsbördan är komplexa frågor, i synnerhet i koncernförhållanden av gränsöverskridande karaktär med huvudsaklig etablering utanför EU. Det finns därmed skäl att i god tid se över huruvida ett bolag omfattas och vilka åtgärder som behöver vidtas för att säkerställa regelefterlevnad.

Hållbarhetsrapportering och redovisningsstandarder

Rapporteringsområden och hållbarhetsfrågor

Ämnet för hållbarhetsrapporteringen styrs av den förteckning över rapporteringsområden med avseende på hållbarhetsfrågor som framgår i de ändrade artiklarna 19a och 29a i Redovisningsdirektivet. Innehållet ska i största möjliga mån överensstämma med termen ”hållbarhetsfaktorer” i förordning (EU) 2019/2088 (”Disclosureförordningen”), men också svara mot företagens behov och förväntningar, som ofta använder miljö, social och styrning (ESG) som ett sätt att kategorisera de tre viktigaste hållbarhetsfrågorna.

Termen ”hållbarhetsfrågor” innefattar därför dels samtliga hållbarhetsfaktorer, enligt definitionen i Disclosureförordningen, men med uttryckligt tillägg för styrningsfaktorer, vilket saknas i Disclosureförordningen. Att inkludera styrningsfrågor som rapporteringsområde ligger även i linje med vad som krävs enligt befintliga frivilliga globala initiativ för hållbarhetsrapportering. Givet skillnaderna i mål och tillämpning och det faktum att Disclosureförordningen regelhierarkiskt går före CSRD, borde diskrepansen mellan definitionerna inte orsaka större bekymmer, men det kan inte uteslutas att viss begreppsförvirring uppstår.

CSRD introducerar fler och mer detaljerade rapporteringsområden, och här kan särskilt nämnas kravet på att offentliggöra planer, genomförandeåtgärder samt finansierings- och investeringsplaner för att säkerställa att affärsmodellen och strategin är förenliga med omställningen till en hållbar ekonomi och med begränsningen av den globala uppvärmningen till 1,5 °C. Vidare ska, i förekommande fall, redogöras för företagets exponering för kol-, olje- och gasrelaterad verksamhet. Det rör sig med andra ord om omfattande informationsgivning och det är därför värt att notera att småoch medelstora bolag ges möjlighet att begränsa sin hållbarhetsrapportering på vissa i direktivet angivna sätt.

Måste ingå i förvaltningsberättelsen

Vid implementeringen av NFRD i svensk rätt valde Sverige, liksom flertalet andra medlemsstater i EU, att utnyttja möjligheten att tillåta separata hållbarhetsrapporter utan integrering i förvaltningsberättelsen. Med CSRD kommer denna möjlighet inte längre ges, utan medlemsstaterna ska tillse att företagen rapporterar hållbarhetsinformation i ett särskilt och tydligt identifierbart avsnitt i förvaltningsberättelsen, vilket enligt skälen i CSRD:s ingress bidrar, bland annat till ökad sökbarhet och spårbarhet.

Förändringen avses även bidra till en bättre koppling mellan finansiell och icke-finansiell information.

Gemensamma – obligatoriska – redovisningsstandarder på EU-nivå

En viktig nyhet med CSRD i förhållande till NFRD är att rapporteringen ska ske i enlighet med särskilda europeiska standarder för hållbarhetsrapportering (European Sustainability Reporting Standards, ”ESRS”) som successivt, beroende på vilken typ av bolag det rör sig om, kommer att antas av kommissionen i form av delegerade akter. Rapporteringen enligt ESRS är således obligatorisk och kommer inte kunna ske i enlighet med någon annan rapporteringsstandard vad gäller hållbarhetsfrågor.

Standarder som är proportionerliga och relevanta för små och medelstora bolag samt särskilda standarder för tredjelandsföretag kommer att antas i separat ordning. För tredjelandsemittenter och stora koncerner utanför EU men med ett dotterbolag eller filial etablerad inom EU, gäller lättnader på så sätt att rapportering tillåts ske i enlighet med det egna landets hållbarhetsredovisningsstandarder, i den mån sådana standarder är likvärdiga med de som finns inom EU.

En motsvarande mekanism för likvärdighetsbedömning tillämpas redan idag vad gäller för finansiell redovisning. Enligt CSRD ska kommissionen vid antagandet av ESRS ta hänsyn till de tekniska råd som den ideella föreningen European Financial Reporting Advisory Group (”EFRAG”) utarbetar, och EFRAG lämnade ett första utkast till ESRS i november 2022 till kommissionen. Kommissionen kommer nu konsultera övriga EU-organ och medlemsstater innan standarderna ska antas, vilket enligt CSRD ska ske i juni 2023.

Nuvarande utkastpaket avseende ESRS omfattar tolv standarder – två stycken på en ämnesövergripande nivå (cross-cutting standards) och tio stycken på ämnesnivå (topical standards), varav fem avser miljömässiga frågor, fyra avser sociala frågor och en avser styrningsfrågor. De övergripande standarderna innefattar allmänna krav som ska följas vid rapportering oavsett ämnesområde. Enligt det icke-bindande cover letter som publicerats i samband med utkastet till ESRS har standarden utformats både med hänsyn till befintliga frivilliga globala initiativ på området (såsom Global Reporting Initiative, ”GRI”), såväl som kommande globala standarder (se nedan). Detta ligger i linje med vad som föreskrivs i CSRD samt vad som beskrivs nödvändigt för att minimera störningar för bolag som redan rapporterar hållbarhetsinformation och för att undvika onödig regelfragmentering.

Givet ambitionen att upphöja icke-finansiell rapportering till samma nivå som finansiell rapportering och det faktum att rapporteringen enligt standarderna är obligatorisk kan betydelsen av rapporteringsstandarderna inte underskattas. Bolag som redan rapporterar i enlighet med GRI kommer sannolikt vara väl rustade att möta de nya redovisningskraven, medan bolag som tidigare inte rapporterat enligt något standardiserat regelverk sannolikt kommer behöva se över sina interna processer för rapportering i god tid för att säkerställa regelefterlevnad.

Internationellt arbete

Det är inte bara på Europeisk nivå som arbetet med hållbarhetsrelaterad informationsgivning är under snabb utveckling. IFRS Foundation Trustees etablerade i samband med COP26 en International Sustainability Standards Board (”ISSB”) för att skapa en global grundnivå för hållbarhetsrelaterad informationsgivning i syfte att möta kapitalmarknadens behov. I mars 2022 publicerade ISSB utkast dels till en allmän rapporteringsstandard för hållbarhetsrelaterad information ([Draft] IFRS S1 General Requirements for Disclosure of Sustainability-related Financial Informations) och dels till en rapporteringsstandard inriktad på klimatrelaterade risker ([Draft] IFRS S2 Climate-related Disclosures).

IFRS S1 och IFRS S2 ska tentativt börja tillämpas för rapporteringsperioder som inleds den 1 januari 2024 eller därefter, med möjlighet att under en övergångsperiod om ett år tillämpa endast sådana krav i IFRS S1 som avser klimatrelaterad rapportering. Den 16 februari 2023 beslöt ISSB att introducera en möjlighet, men inte ett krav, för rapporterande bolag att under vissa förutsättningar beakta GRI och ESRS.

Från europeiskt perspektiv, och enligt skälen till CSRD, bör ESRS ”ta hänsyn till alla standarder för hållbarhetsrapportering som utarbetats inom ramen för International Financial Reporting Standards Foundation” och ”bidra till en konvergensprocess av standarder för hållbarhetsrapportering på global nivå, genom att stödja arbetet i International Sustainability Standards Board (ISSB)”, i syfte att undvika onödig regelfragmentering. Även om det således finns goda förutsättningar för att rapporteringsstandarder internationellt utvecklas i konvergent riktning, kan det noteras att ESRS i utkastform går längre än utkastet till IFRS S1, exempelvis genom att inkludera det dubbla

Att inkludera styrningsfrågor som rapporteringsområde ligger även i linje med vad som krävs enligt befintliga frivilliga globala initiativ för hållbarhetsrapportering. väsentlighetsperspektivet (se nedan) där utkastet till IFRS S1 endast innefattar en bedömning av finansiell väsentlighet. Det återstår att se vilken standard som internationellt sett kommer få mest genomslagskraft och risken kan inte uteslutas att diskrepansen i kravbild skulle kunna driva företag till att undvika låta sig omfattas av EU-regler för det fall rapporteringsbördan blir för betungande.

Det dubbla väsentlighetsperspektivet

Ett särdrag i hållbarhetsredovisningen i relation till finansiell redovisning är det dubbla väsentlighetsperspektivet (double materiality). Principen kommer till uttryck direkt i direktivtexten genom att fastslå att rapportering ska ske både i förhållande till (i) bolagets inverkan på hållbarhetsfrågor, och (ii) hur hållbarhetsfrågor påverkar bolagets utveckling, resultat och ställning. Detta dubbla perspektiv etablerades indirekt redan i NFRD men beskrevs sedermera uttryckligen i kommissionens icke-bindande riktlinjer för icke-finansiell rapportering.

Givet riktlinjernas icke-bindande karaktär står det dubbla perspektivet i nuläget endast i bakgrunden, och vad gäller den svenska implementeringen av NFRD framgår av förarbetena till relevanta ändringar i ÅRL att ”[d]e rapporterande företag som önskar det, kan stödja sig på någon av de icke-bindande riktlinjer som finns.”

Det dubbla väsentlighetsperspektivet får nu genom CSRD en mer framskjuten roll och beskrivs i såväl direktivtexten som ingressen till direktivet. Principen beskrivs även uttryckligen i de ESRS som, till skillnad från tidigare ickebindande riktlinjer, nu är obligatoriska att följa för rapporterande bolag. Rapporterande bolag ska alltså dels bedöma financial materiality (utifrån och in-perspektivet), vilket innefattar information som primärt är av intresse för ägare och investerare, men även impact materiality (inifrån och ut-perspektivet), det vill säga bolagets påverkan på miljö och människor, vilket primärt har betydelse för allmänheten men även investerare, exempelvis där det finns särskilda investeringsmandat.

Ambitionen med detta dubbla perspektiv är att den finansiella sektorn ska vara mer motståndskraftig i förhållande till de risker som klimatförändringarna och miljöförstöring innebär men även bidra mer till hållbarhet. Principen genomsyrar även den information som lämnas på grundval av kraven i artikel 8 i taxonomiförordningen (”EU-taxonomin”).

Även om det dubbla väsentlighetsperspektivet beskrivs ingående i nuvarande utkast till ESRS är frågan om väsentlighetsanalys kring annat än finansiell påverkan såväl en komplex som omdiskuterad fråga. Om väsentlighetsanalysen får en alltför för bred träffyta finns risk för en slags inflation av hållbarhetsinformation, vilket skulle vara kontraproduktivt i förhållande till den ökande transparens som annars hade kunnat följa av regelverkets implementering.

Revision

Förstärkta krav på kvalitetsgranskning

Enligt befintliga regler om icke-finansiell rapportering i NFRD har det rapporterande företagets lagstadgade revisor endast behövt utföra en kontroll av huruvida hålbarhetsrapporten har upprättats eller inte. Enligt förarbetena till relevanta svenska lagbestämmelser skulle kontrollen inte gå längre än vad som krävdes enligt NFRD, men hållbarhetsrapporten skulle gås igenom i den utsträckning som krävdes för att revisorn skulle kunna konstatera att den i verklig mening utgjorde en sådan rapport som regleras i lag.

Själva innehållet har alltså inte tidigare varit föremål för revisorsgranskning, oavsett om rapporteringen skett direkt i förvaltningsberättelsen eller i en separat rapport. Genom CSRD införs nu en förstärkt kvalitetsgranskning även om direktivtexten ger medlemsstaterna ett visst mandat att implementera olika nivå av krav.

Från övrigt granskningsuppdrag till bestyrkandeuppdrag

Enligt befintliga regler sker granskningen av hållbarhetsrapporten endast inom ramen för revisorns övriga granskningsuppdrag och utgör således inte ett bestyrkandeuppdrag. CSRD inför nu ett lagstadgat krav på kvalitetsgranskning genom att ett företags lagstadgade revisor ska avge ett yttrande grundat på ett bestyrkandeuppdrag med begränsad säkerhet huruvida hållbarhetsrapporten uppfyller unionsrättens krav.

Ett bestyrkandeuppdrag med begränsad säkerhet är dock, i enlighet med god revisionssed, den lägsta grad av säkerhet i ett uttalande som kan ges, vilket ska skiljas från ett bestyrkandeuppdrag med rimlig säkerhet, vilket istället är den högsta grad av säkerhet i ett uttalande som kan ges, och vilket krävs för granskning av finansiell information.

Enligt ingressen till CSRD är målet att uppnå en liknande nivå av säkerhet för hållbarhetsrapportering som för finansiell rapportering och direktivet antar därför en progressiv strategi för att stegvis höja nivån av säkerheten i uttalandet i revisorns bestyrkandeuppdrag. För att detta ska kunna ske krävs dock en gemensamt överenskommen standard för bestyrkandeuppdrag där uttalandet lämnas med rimlig säkerhet i fråga om hållbarhetsrapportering, något som kommissionen senast den 1 oktober 2028 ska reglera genom antagandet av delegerade akter för standarder för bestyrkandeuppdrag när uttalandet lämnats med rimlig säkerhet.

Flera olika parter kan tillåtas utföra granskningen

Som nämnts ska hållbarhetsredovisningen införlivas i förvaltningsberättelsen, något som ligger inom ramen för den av bolaget valda revisorns granskningsuppdrag. CSRD ger dock medlemsstaterna möjlighet att tillåta en annan lagstadgad revisor eller ett annat revisionsföretag än den, det eller de som utför den lagstadgade revisionen av finansiella rapporter att lämna uttalandet grundat på ett bestyrkandeuppdrag med begränsad säkerhet.

Vidare ges medlemsstaterna möjlighet att tillåta en s.k. oberoende leverantör av kvalitetsgranskningstjänster att lämna uttalandet. Nämnda leverantör definieras som ett organ som har ackrediterats enligt viss EU-lagstiftning och leverantören tillåts endast lämna uttalandet om leverantören omfattas av krav likvärdiga de som beskrivs i Revisorsdirektivet (ändrat genom CSRD) vad gäller kvalitetsgranskning av hållbarhetsrapportering såsom definierat i det direktivet.

Det kan noteras att medlemsstaterna redan i NFRD gavs möjlighet att införa krav på att hållbarhetsrapporteringen kontrolleras av en oberoende leverantör av kvalitetssäkringstjänster, men direktivtexten gav ingen ledning vare sig kring leverantören eller kvalitetssäkringens innebörd. I förarbetena till den svenska implementeringen av NFRD konstaterades att flera företag redan då lät sina lagstadgade revisorer granska hållbarhetsrapporteringen och den svenska implementeringen landade i att inte införa lagstadgade krav på sådan extern granskning givet att företagen själva skulle kunna avgöra när kostnaden för sådan granskning var motiverad.

Mot denna bakgrund återstår det att se om svensk rätt kommer att implementera möjligheten att låta andra parter än den lagstadgade revisorn – minimikravet enligt CSRD – utföra granskningen. Flexibiliteten för rapporterande bolag samt potentiellt nya arbetstillfällen skulle kunna tala för, medan den ökade omfattning av tillsyn som krävs för att möjliggöra för sådana oberoende leverantörer skulle kunna utgöra skäl emot.

Utvecklingen framåt

Som framgår ovan står många företag inför betydande förändringar i kravbilden kring hållbarhetsrapportering och det kan inte uteslutas att betydande investeringar kommer behöva göras i såväl ökad kompetens som nya verktyg för rapportering.

Flertalet regelverk är under utveckling samtidigt och trots uttryckliga ambitioner om att undvika regelfragmentering, är det tydligt att överlappande regelverk riskerar leda till en ökad administrativ börda. Det är således viktigt att i god tid se över i huruvida man som bolag omfattas av den nya regleringen och i vilken mån regellättnader finns att tillgå. Vidare återstår det att se exakt hur den nya regleringen genomförs i svensk rätt. CSRD sätter förvisso en ny miniminivå och även om det går att snegla på genomförandet av befintliga regler om icke-finansiell rapportering ska det hållas i åtanke att CSRD i flera avseenden öppnar för divergerande implementering i olika medlemsstater.

Region diskriminerade transman

Region Skåne diskriminerade en transman när regionen inte såg till att han ingick i kallelse-systemet för screeningprogrammet för HPV.

Ny EU-rättsbyrå

De svenska advokaterna Andreas Johansson och Victor Sand Holmberg har under sommaren lanserat en ny svensk advokatbyrå i Bryssel: Aius Legal.

Betänkande får kritik

Domstolsverket har lämnat sitt remissvar på betänkandet "En straffreform (SOU 2025:66)" och framför nu flera kritiska synpunkter, bland annat att utredningens uppdrag har varit snävt, att remisstiden varit kort och att det kommer att påverka domstolarnas verksamhet i stor utsträckning.

Svenska åklagares sam-arbete med Eurojust

I ett medieseminarium hos Åklagarmyndigheten har företrädare för Eurojust i Haag och svenska åklagare berättat hur deras internationella samarbete ser ut.

Yngling åtalas för mordförsök i Grästorp

En 17-årig pojke åtalas nu för försök till mord och grovt vapenbrott i Grästorp i Västergötland samt för förberedelse till mord och grovt vapenbrott i Borås i maj i år.

DOMARBLOGGEN

Svensk domare på plats i krigets Ukraina

Rättsligt stöd under brinnande krig och en rapport inifrån Ukraina. Om det handlar veckans inlägg på Domarbloggen.

Stort åtal för grova äldrebedrägerier

Åklagare har i dag väckt åtal vid Helsingborgs tingsrätt mot tio häktade personer i åldrarna 18-36 år för en rad grova bedrägerier och grova stölder mot äldre kvinnor.

Cederquist utser ny MP

Maja Wettergren blir ny Managing Partner på Cederquist.

Statens insatser vid hantering av dödsbon

Riksrevisionen har granskat de statliga insat-serna i samband med utredning, förvaltning och skifte av dödsbon. Den övergripande slutsatsen är att regelverken i sig inte är tillräckliga för att dödsbon ska hanteras snabbt och smidigt.

Unga män åtalas för flera grova brott

Åtal har väcks mot en 22-åring och en 17-åring för en rad grova brott och för att ha styrt flera unga utförare att begå grova brott inom kriminella nätverk i Stockholm och Södertälje under perioden maj till september 2024.

Företag utsätts för brott

Fyra av tio företag uppger att de utsatts för brott och vanligast är stöld, inbrott och bedrägeri. Majoriteten av de utsatta företagen polis-anmäler inte. Det visar en ny studie från Brå.

Tidigare justitieråd väljs in i Centrum för rättvisa

Tidigare justitierådet och professorn Johnny Herre har utsetts till ny ledamot i Centrum för rättvisas styrelse.

DOMARBLOGGEN

Vad händer efter notarietiden?

Några gånger varje år brukar Domarbloggen besöka tidigare notarier för att se vad som händer efter notarietiden på Södertörns tingsrätt och i veckans inlägg är det dags för Ellen, som numera arbetar på Advokatsamfundet.

Foto Thomas Dutour

KO förbjuder reklam

Konsumentombudsmannen, KO, riktar ett nytt förbudsföreläggande mot en känd influerares bolag efter att inlägg i sociala medier inte reklammarkerats trots att de marknadsför smink.

Tvångsmedel mot barn

Den 1 oktober träder lagändringar i kraft som innebär att de brottsbekämpande myndigheterna kan använda hemliga och preventiva tvångsmedel, såsom hemlig avlyssning och övervakning av elektronisk kommunikation, även mot barn under 15 år.

Biträder vid klagomål till FN-kommitté

Sverige bröt mot FN: s funktionsrätts-konvention i samband med en rekrytering. Det menar Diskrimineringsombudsmannen, DO, som nu för första gången biträder ett klagomål till FN:s funktionsrättskommitté.

Foto Anna Hansen

Ny ordförande i HFD

Regeringen har utnämnt justitierådet Linda Haggren till ny ordförande i Högsta förvaltningsdomstolen.

Nya domare

Regeringen har den 25 september utnämnt sex nya domare.

Foto Patrik Svedberg

Nödvärnsrätt utreds

Regeringen har gett en särskild utredare i uppdrag att lämna förslag som innebär en starkare nödvärnsrätt, hur preventiva vistelseförbud kan bli mer effektiva samt straffansvaret för skyddande av brottsling.

DOMARBLOGGEN

Om edsvurna domare

I det senaste inlägget på Södertörns tingsrätts Domarblogg skriver domaren Kajsa Hällje om den ed som alla personer som ska vara domare i svenska domstolar måste avlägga.

Ny delägare i Lindahl

Den 1 oktober ansluter Joakim Sundbom som delägare till Advokatfirman Lindahl.

Foto Harvepino

Stabilt ekonomiskt läge för Sveriges Domstolar

Budgetproposition för 2026 innehåller inga nya satsningar för Sveriges Domstolars del, däremot aviseras anslagsförändringar till följd av ett antal reformer.

Region diskriminerade döv man

Enligt Diskrimineringsombudsmannen, DO, var det diskriminering när Region Stockholm drog tillbaka ett erbjudande om att delta i en vårdinsats för en döv person.

Foto Stelya Dreamstime.com

Lundaprofessor prisas

Styrelsen för Einar Hansens forskningsfond har beslutat att utse professor Martin Sunnqvist i Lund till mottagare av Einar Hansens forskningspris 2025.

Byrå i samarbete för ungas psykiska hälsa

Tim Bergling Foundation och Magnusson Advokatbyrå har inlett ett nytt samarbete.

Foto stocksnapper

Nya domare

Regeringen har den 18 september utnämnt 12 nya domare.

Nekas rättegångs- kostnader trots vinst - stämmer staten

Efter mer än 20 år i yrket nekades en neurokirurg svensk läkarlegitimation. Socialstyrelsen ansåg att hennes meriter inte räckte. Först i domstol fick läkaren rätt, men advokatkostnaderna fick hon betala själv.

Nya delägare i Cirio

Lisa Ericsson och Olle Asplund har valts till nya delägare i Cirio Advokatbyrå med verkan från den 1 januari 2026.

Unga pojkar åtalas för flera grova brott

Åtal väcks nu mot två pojkar, 15 och 17 år, för inblandning i mordet på en 52-årig man utanför en restaurang i området Boländerna, Uppsala, den 13 maj i år. 15-åringen åtalas också för två sprängningar i Stockholmsområdet.

DOMARBLOGGEN

Juridiska frågor vid krig

Sverige har inte varit i krig på mer än 200 år. Trots det har vi ett särskilt regelverk på plats, klart att använda om det värsta skulle hända. 

Regler för bakgrunds-kontroller ska utredas

En särskild utredare ska nu analysera behovet av och förutsättningarna för att göra bakgrundskontroller i såväl offentlig som privat verksamhet. 

Foto ©kzenon

113 nya advokater

Styrelsen för Sveriges advokatsamfund antog 113 nya ledamöter vid sitt sammanträde den 4 september.

Gripna i Portugal efter svenska bedrägerier

Tre svenskar har gripits i Portugal skedde inom ramen för en så kallad Joint Investigation Team, JIT, där svensk polis och åklagare samarbetat med portugisisk polis och åklagare, spansk polis samt Europol och Eurojust.

Ny Managing Partner på Mannheimer Swartling

Mannheimer Swartling har utsett Henrik Dock till ny Managing Partner med tillträde i april 2026.

Foto Andrii Medvediuk

Misstänks för grov ekonomisk brottslighet

Sex personer har delgivits misstanke om grova ekonomiska brott efter tillslag i Stockholm och i Spanien. Misstankarna gäller bland annat grov näringspenningtvätt, grova bokföringsbrott och grova skattebrott i ett bolag som erbjudit konsulttjänster.

Jurist ny GD för Konsumentverket

Lena Aronsson är ny generaldirektör för Konsumentverket. Hon axlar samtidigt rollen som Konsumentombudsman, KO.

Missgynnade föräldraledig kvinna

Diskrimineringsombudsmannen, DO, begär att en trafikskola i Västsverige ska betala 60.000 kronor i skadestånd till en kvinna för missgynnande av skäl som har samband med hennes föräldraledighet.

Byråer går samman

Bright Advokat i Stockholm kommer vid årsskiftet att ansluta till Kanter Advokatbyrå.

DOMARBLOGGEN

Sveriges Domstolars verksamhet i utlandet

Det senaste inlägget på Domarbloggen handlar om Sveriges Domstolars internationella verksamhet – vad är det och varför bedrivs det?

Tidigare politiker åtalas för grova bedrägerier

En man i 60-årsåldern har åtalats för grova bedrägerier. Mannen har enligt åtalet lurat företrädare för både Västerås stad och Region Västmanland att betala ut ersättningar som han inte var berättigad till.

Kommunpolitiker åtalas för tjänstefel

Sex kommunpolitiker i Staffanstorp i Skåne har åtalats för grovt tjänstefel för att ha fattat beslut om att inte ta emot kvotflyktingar. Enligt åtalet stred beslutet mot regeln om kommuners skyldighet att efter anvisning ta emot nyanlända för bosättning i kommunen.

Startar ny advokatbyrå

Advokaterna Emil Brengesjö och Ludwig Metz startar nu en ny advokatbyrå i Stockholm.

DOMARBLOGGEN

Juriststudent provar domstolsarbete

Under sommaren 2025 tog Kammarrätten i Stockholm emot tio juriststudenter som sommarnotarier. En av dem var Julia Ponthin från Uppsala universitet och hon berättar nu om arbetet på Domarbloggen.

Åtal för mordbränder

Åklagare har nu väckt åtal mot en 18-åring och en 15-åring för medhjälp till mordbrand i Grästorp den 3 juni i år. Den yngre pojken åtalas även för en grov mordbrand som skedde i Lidköping samma natt.

Advokatbyrå lanserar uppförandekod

Cirio Advokatbyrå presenterar nu uppförande-koden E.V.A., som syftar till att stärka jämställdheten i relationen mellan klient och advokatbyrå.

Foto inbj

Notariebetygen slopas

Den 1 september fattade Domstolsverkets generaldirektör Thomas Rolén beslut om att avskaffa notariebetygen. Beslutet syftar till att förbättra arbetsmiljön för notarier.

Tidigare skolanställd åtalas för sexualbrott

En 48-årig man som tidigare var skolanställd i Haninge kommun åtalas för sexuellt ofredande genom att ha filmat 50 flickor nakna. De misstänkta övergreppen ägde rum mellan 2009 och 2013.

Foto Högsta domstolen

Nytt justitieråd i HD

Den 1 september tillträdde Erik Sjöman som nytt justitieråd i Högsta domstolen.

Åtal för Kramforsmord

Åklagaren har på måndagen väckt åtal mot tre män för delaktighet i mordet på en 54-årig man i Kramfors den 6 maj i år.

Foto Sten-Åke Stenberg

Nya domare

Regeringen har den 28 augusti utnämnt fem nya lagmän.

Tre åtalas efter arbetsplatsolycka

En vd och två hissmontörer har åtalats i Solna tingsrätt för arbetsmiljöbrott efter att fem personer dog när en hiss rasade till marken på en byggarbetsplats i Sundbyberg utanför Stockholm den 11 december 2023.

Penningtvätt och organiserad brottslighet

Den organiserade brottsligheten i Sverige är ett komplext problem där tillvägagångssätten blir alltmer avancerade. Det visar 2025 års myndig-hetsgemensamma lägesbild. Penningtvätt, där bolag används som brottsverktyg, är av stor betydelse för den kriminella ekonomins tillväxt.

DOMARBLOGGEN
Foto Claes Leandersson/Domstolsverket

Med ansvar för regionens nämndemän

Domarbloggen är tillbaka efter sommaruppe-hållet och handlar om Elin Olsson som arbetar på Nämndemannakansliet på Södertörns tingsrätt och som, tillsammans med sina kollegor, administrerar alla nämndemän för Stockholmsregionens tingsrätter.

Foto Andrey Popov

Fråga en domare!

Hur fungerar egentligen en rättegång i en allmän domstol eller en förhandling i en förvaltningsdomstol? Vad gör en domare en vanlig dag på jobbet? Och får man ha vilken frisyr som helst? Nu ska landets skolelever kunna fråga en domare om (nästan) allt.

Foto MRR-photography

Åtalas för jakt på björn

Åklagare har väckt åtal mot sex män, varav fem norska medborgare och en svensk medborgare, för grovt jaktbrott den 3 oktober 2023 under licensjakt på björn i Strömsunds kommun.

Foto Sten-Åke Stenberg

Ny kammarrätts-president i Stockholm

Regeringen har utnämnt Thomas Rolén, generaldirektör för Domstolsverket, till kammarrättspresident i Kammarrätten i Stockholm.

Elva nya domare

Regeringen har den 21 augusti utnämnt elva nya domare.

Foto MRR-photography

Sex byråer bildar ny samarbetsgrupp

Sex affärsjuridiska byråer går nu samman i ett nytt typ av samarbete i partnerskap med ett riskkapitalbolag.

Ny delägare i Steinmann

Elin Isakzon har blivit ny delägare på Advokatfirman Steinmann från och med den 1 juli 2025.

Foto Attunda tingsrätt

Mål om vårdslöshet med hemlig uppgift inleds

Den 18 augusti inleddes huvudförhandlingen i Attunda tingsrätt i målet där den tidigare nationella säkerhetsrådgivaren står åtalad för vårdslöshet med hemlig uppgift.

Jag vill ha daglig bevakning av juridiska
nyheter från InfoTorg Juridik.
 
E-post: 
 
 
 
OBS! Om du loggar in kan du lägga upp ett
personligt urval för ditt Nyhetsbrev.
 
Logga in och lägg upp ett Nyhetsbrev.
» Logga in automatiskt

Du behöver vara inloggad för att läsa artikeln

» Logga in automatiskt