Västtrafik utsatte person för diskriminering
VERKTYG
Enligt en resenär med synnedsättning har det under en längre tid varit problem med Västtrafiks yttre utrop från spårvagnarna. Personen har i sin anmälan till DO uppgett att det varit problem vid ett antal tillfällen mellan maj och september 2024. De uteblivna utropen har inneburit att personen inte kunde veta vilken spårvagn som kom till hållplatserna.
DO gör bedömningen att Västtrafik har utsatt resenären för diskriminering i form av bristande tillgänglighet, vilket innebär att man inte har vidtagit skäliga åtgärder för tillgänglighet för en person med en funktionsnedsättning.
– För att personer med funktionsnedsättningar ska få tillgång till viktiga samhällstjänster, så som kollektivtrafiken, måste dessa tjänster utformas på ett tillgängligt sätt. Detta innebär att information måste vara tillgänglig även för personer som inte kan se, säger Sandra Danowsky, processförare på DO:s processenhet, i ett pressmeddelande från myndigheten.
Enligt DO har Västtrafik varit skyldigt att åtgärda de fel som orsakat problemen med utropen och samtidigt begränsa konsekvenserna av felen. DO menar att Västtrafik inte har vidtagit tillräckliga åtgärder när det gäller att säkerställa att personer som inte kan se har kunnat få information om ankommande tåg.
– I det här fallet har det tagit relativt lång tid att åtgärda felet efter att det upptäckts. Under den perioden har inga åtgärder vidtagits för att se till att personer som inte kan se får information om ankommande tåg, vilket är en allvarlig brist, säger Sandra Danowsky.
DO begär nu att Västtrafik betalar 60.000 kronor i diskrimineringsersättning till personen.
UTBILDNING
» Till utbildningarNy delägare i Lindahl
Den 1 oktober ansluter Joakim Sundbom som delägare till Advokatfirman Lindahl.













































