
Lindahls nya chef vill segla vidare på framgångsvågen
LÄS MER
VERKTYG
Mikael Smedeby är sedan en månad managing partner för Sveriges med cirka 370 medarbetare tredje största affärsjuridiska byrå, Lindahl. Dessförinnan har han haft samma befattning för byråns lokalkontor i Uppsala i några år.
Den seglingsintresserade 43-åringen – han har nyligen sålt en Bavaria 39 till förmån för ett sommarhus i Grisslehamn, drömmer om en Linjett 40 och är stolt över Lindahls seger i ÅF Offshore Race (Gotland Runt) 2011 – efterträder Staffan Eklöw, som satt på managing partner-stolen under bara ett år.
Vilka är dina
ambitioner som managing partner?
– Jag har både suttit i styrelsen och varit managing partner
för Uppsalakontoret under lång tid, så jag känner mig delaktig i det som har
hänt, med en fördubbling av omsättningen på fem år. Vi vill fortsätta att växa
inom framför allt de fokusområden vi har valt: IP, life sciences, TMT (teknik,
media, telekom), transaktioner och processer. Utmaningen är att behålla det
momentum som vi känner att vi har på marknaden, och att fortsätta bygga
varumärket Lindahl kring rak och tydlig kommunikation, fritt från nonsens.
– Det är mitt uppdrag, slår den nya chefen fast, och inskärper att begreppet ”no nonsense” ligger honom varmt om hjärtat.
Har du några mer
konkreta ambitioner för just ditt arbete?
– Ja, jag ska fokusera på att utveckla unga medarbetare,
säger Mikael Smedeby.
En mer omedelbar konsekvens av hans chefstillträde blir att han kommer att åka till Tokyo i maj för att träffa andra chefer i ett internationellt advokatbyrånätverk, TerraLex, som Lindahl gick med i för snart två år sedan.
Varför företrädaren Staffan Eklöw avgick som managing partner efter bara ett år förblir en hemlighet.
– Staffan har suttit omkring 10 år i ledningspositioner inom Lindahl. Vilka skäl Staffan hade när han valde att lämna har vi valt att hålla internt, säger Mikael Smedeby och påpekar att Staffan Eklöw nu kommer att ägna sig mer åt klientarbete än under det gångna året.
Själv hoppas Mikael Smedeby trots mp-sysslan kunna ägna en hel del tid åt sina klienter, som framför allt finns i ”life science”-sektorn i Uppsala. Han kommer att arbeta under ett par dagar i veckan på kontoret i Uppsala och resten i Stockholm, där en ledningsgrupp med bland annat ekonomi-, HR- och IT-chef kommer att stödja honom.
Spinndoktor från Kreab...
Därutöver har Lindahl under 2011 rekryterat Tobias Wåhlén, med en bakgrund från bland annat Arla och PR-byrån Kreab, till ledningsgruppen som kommunikationschef.
– Jag tror att det kommer att gå åt ungefär en halvtid åt mp-sysslan, och räknar med att i oförändrad skala kunna fortsätta det klientarbete som jag har haft under senare år, säger Mikael Smedeby. Som exempel på löpande klientuppdrag nämner Smedeby sitt arbete med allergitestföretaget Phadia.
Bland fjolårets viktigaste transaktioner nämner Smedeby Comhem-affären, där Lindahl genom Linklaters förra Sverigechef Peter Högström som ansvarig rådgav det köpande riskkapitalbolaget. Köpeskilling: ca 20 miljarder kronor.
– En annan otroligt intressant transaktion var när TransAtlantic (Tjörn-rederiet) förvärvade brittiska SBS Marine, säger Mikael Smedeby om en affär där TransAtlantics norska huvudägare Kistefos även var säljare av SBS. Köpesumma inklusive övertagen skuld var drygt 800 miljoner kronor.
– Det var dels ett förvärv, dels en kapitalanskaffning på drygt en halv miljard kronor. Det var roligt eftersom affären innehöll så många olika delar: vi drog nytta av Erik Linnarssons djupa shippingkunskaper och kombinerade det med Annika Anderssons kompetenser inom publik M&A och kapitalmarknad.
Annika Andersson anser Mikael Smedeby vara ett av senare års viktigaste nyförvärv vid sidan av Peter Högström. Hon kom från Mannheimer Swartling 2010 för att bli chef för Lindahls grupp för kapitalmarknader och publik M&A.
Har ni lidit några
väsentliga personalförluster på sistone?
– Nej, inte av den karaktär som rekryteringen av Annika
Andersson och Peter Högström utgjorde i positiv riktning.
Lars Widhagen gick
till Ramberg för något år sedan.
– Ja, och vi har en väldigt bra relation med Lars, han
hjälper oss ibland med ärenden inom sitt kompetensområde när vi har jäv.
Han anlitades nyligen
av er före detta anställda Mark Hallquisth, som är bolagsjurist på SSAB nu, när
ett SSAB-dotterbolag sålde en verksamhet. Har ni som strategi att få ut folk
som bolagsjurister för att de ska ge er uppdrag?
– Nej. Däremot är min grundsyn att om en medarbetare vill
pröva sina vingar som bolagsjurist eller på annat sätt är vi positiva och
hjälper till så gott vi kan, även om det bästa givetvis är om vi lyckas lösa
önskemål om personlig utveckling internt. Och ofta kommer personer tillbaka
sedan.
...och chefsjurist från Tieto
– Ett bra exempel är Gabriel Svedberg, som jobbade på Lindahl fram till för 12 år sedan. Han var sedan chefsjurist på Tieto i tio år och kom tillbaka till oss för ett par år sedan. Gabriel är också en central rekrytering , säger Mikael Smedeby, som arbetade tillsammans med Svedberg när Lindahl bistod det svenska IT-bolaget Qbranch när det 2011 köptes av holländska Imtech.
Vad har ni för
rekryteringsplaner för 2012?
– Vi har inte satt upp någon siffra, utan tittar hela tiden
på möjligheten att rekrytera rätt personer. Det är ju inget unikt för oss, men
förutsättningen för fortsatt framgång är att kunna rekrytera de allra bästa
juristerna. Det är ett strategiskt arbete som vi håller på med hela tiden,
säger Mikael Smedeby och nämner Business Law Challenge, en tävling i
affärsjuridik för studenter som har fått stort genomslag sedan lanseringen
2011.
– Den och ett konsekvent arbete mot universiteten är förklaringen bakom att vi placerade oss mycket väl på en andra plats i en undersökning om populäraste arbetsplatser bland juridikstudenter som bland andra Svenska Dagbladet uppmärksammade nyligen, säger han.
Vad tror du att ni
har för image bland mer seniora jurister?
– Jag tror att vi uppfattas som en utmanare till de två
stora (Mannheimer Swartling och Vinge), och att vi är på frammarsch. Vår
ambition är att vara och bli den modernaste affärsjuridiska byrån och jag tror
att man attraheras av vår genomgående strategi kring en rak och enkel kommunikation
präglad av ”no nonsense”.
Vad menar du med modern byrå? En kontrast till omoderna Vinge och Mannheimer Swartling?
– Nej, det var inte så jag menade; vi fokuserar på oss, säger Mikael Smedeby och skrattar lite innan han fortsätter.
– Dels handlar det om ett modernt arbetssätt med modern teknik (han nämner att en ny hemsida snart kommer att lanseras och att ett nytt internt informationssystem, "All In", nyligen installerats), dels om moderna värderingar: hur man möter unga jurister, och hur man hanterar livspusselfrågor där unga jurister slits mellan familj, karriär och fritid. Vi har interna projekt och program för att hantera detta.
Kvinnofrågan
Att familjebildande och inte minst barnafödande kan innebära ett avbräck i karriären är något som på sina håll anges som orsaken till den på flera byråer ojämna könsfördelningen i delägarkretsen. Av Lindahls 98 delägare är blott 13 kvinnor.
– Av de tio nya delägare som utsetts under de senaste två åren är fyra kvinnor, det vill säga 40 procent, så vi känner att det går åt rätt håll. Men självklart är vi inte nöjda med hur fördelningen sett ut historiskt.
Har ni några planer
på att utvidga delägarkretsen?
– Det är en naturlig utveckling att duktiga personer som vi
tror och vill satsa på tas upp till prövning för delägarskap när de är mogna
för det. Men vi har ingen policy eller så om ett visst antal delägare.
Modernitet och nya arbetssätt är på sätt och vis ämnet för G&D-chefen Tobias Larssons stafettfråga. Larsson intervjuas några dagar innan Smedeby, och vill veta hur den han satt ting med i början av karriären och nu är chef på en byrå som vill vara modern ser på alternativ till timbaserade arvoden.
[Tobias Larsson,
G&D:] Hur ser ni på så kallade alternativa arvoderingsmodeller under de
kommande åren? Är det inte egentligen främst klienterna – inte byråerna – som
vill att vi fortsätter med timnormer som bas för arvodena, även om de ovanpå
detta gärna diskuterar rabatter, cappar, fast pris, success fees, etc?
– Jag tror att alternativa prismodeller kommer, säger Mikael
Smedeby, och fortsätter:
– Vi ser det inte så mycket nu, och jag delar nog Tobias uppfattning där, men jag tror att det kommer. Det är en naturlig utveckling: vi säljer ju inte tid utan lösningar och kundnytta, där tid bara är ett sätt att mäta det och någon sorts utgångspunkt för arvoderingen. Att det kommer mer och mer har att göra med ökande konkurrens med fler aktörer, både internationella spelare och nischbyråer, så det är i grunden bra: konkurrens leder till bättre och effektivare lösningar för klienterna.
Driver ni själva
några initiativ för att införa en mer värdebaserad fakturering?
– Inget konkret just nu, men internt har vi fokus på att kundnyttan ska styra.
Lindahl noterade rekordomsättning för femte året i rad under 2011, och prognosen för 2012 är ännu ett rekordår:
– Vi tror att vi kommer att fortsätta växa, även om marknaden är svår att förutse. Men vi känner oss trygga med fortsatt tillväxt, och tycker att vi ser tecken på att det kan lossna. Vi jobbar just nu i några lite större projekt som vi hoppas kommer att gå i mål snart, säger Mikael Smedeby.
Intervjun avslutas med sedvanlig takterrassfotografering, och på vägen därifrån syns ett tecken på att åtminstone en storaffär är på gång: ett par personer som ska delta i lanseringenav ett virtuellt datarum, ett sådant som används i transaktioner för kommunikation mellan inblandade parter, är nästa gäster på Mikael Smedebys mötesagenda och väntar i receptionen.

UTBILDNING
» Till utbildningarUppdatering av domar i Infotorg Juridik
Infotorg Juridik har återigen öppnat upp databasen för inhämtning av domar med undantag för brottmål.
Nya domarutnämningar
Regeringen har den 3 april utnämnt ett nytt justitieråd och tretton nya rådmän.
Hög rankning för Lund
Lunds universitet listas nu på plats 36 i en total världsrankning för juridik.